Tarifele impuse de Donald Trump amenință siguranța zborurilor
Industria aerospațială și companiile aeriene avertizează că tarifele impuse de SUA ar putea pune în pericol siguranța aeriană. Tarifele de 10% pe aproape toate avioanele și piesele importate au fost introduse după ce președintele Donald Trump a anunțat, în aprilie, taxe vamale ample asupra partenerilor comerciali.
Luna trecută, Departamentul Comerțului a deschis o investigație cunoscută sub numele de Secțiunea 232, care examinează eventualele riscuri de securitate națională generate de importuri, risc ce ar putea fi folosit ca bază pentru tarife și mai mari asupra avioanelor, motoarelor și pieselor importate.
Asociația Industriei Aerospațiale (AIA), reprezentând companii precum Boeing, Airbus, RTX, GE Aerospace și sute de alte firme, a solicitat Departamentului Comerțului să prelungească cu 90 de zile perioada de consultare publică pe tema Secțiunii 232 și să nu impună noi tarife pentru cel puțin 180 de zile. AIA a cerut consultări suplimentare cu industria înainte de aplicarea oricăror tarife, subliniind importanța acurateței în reflecția preocupărilor de securitate națională și evitarea riscurilor pentru lanțul de aprovizionare și siguranța aviației.
AIA a evidențiat un incident din februarie, când un incendiu la un furnizor de elemente de fixare pentru industria aerospațială din Pennsylvania a afectat producția, demonstrând dificultățile în înlocuirea furnizorilor. Reprezentanții asociației au estimat că ar putea dura până la 10 ani pentru a stabili un nou furnizor intern și pentru a-l certifica la nivelul riguros de siguranță cerut.
Impactul asupra biletelor de avion
Grupul Airlines for America, care reprezintă mari transportatori precum American Airlines, United Airlines și Delta Air Lines, a avertizat că tarifele ar putea duce la scumpirea biletelor de avion și a tarifelor de transport aerian. Companiile aeriene au subliniat că costurile mai mari din sectorul aviației comerciale vor slăbi securitatea economică și națională și vor avea un impact material și debilitant asupra capacității industriei de a crește, concura, inova și investi.
Potrivit companiilor, tarifele ar putea destrăma lanțul de aprovizionare din aviație, care se află în plină redresare, ar putea favoriza pătrunderea pieselor contrafăcute pe piață și ar putea genera un efect de domino cu provocări și consecințe neprevăzute. În plus, companiile aeriene și producătorii au făcut lobby pe lângă administrația Trump pentru a restabili regimul fără tarife din cadrul Acordului Civil pentru Avioane din 1979, care permitea sectorului american să înregistreze un excedent comercial anual de 75 de miliarde de dolari. Conform acestui acord, piesele trebuie certificate de Administrația Federală a Aviației (FAA) pentru a fi scutite de tarife.