MSC Group își propune să conducă Șantierul Naval Mangalia
Compania Mediterranean Shipping Company (MSC), unul dintre cei mai importanți operatori navali din lume, a anunțat oficial intenția de a prelua administrarea Șantierului Naval Damen Mangalia. Informația a fost comunicată printr-o scrisoare adresată Guvernului României și Președinției, în care MSC își exprimă dorința de a revitaliza șantierul și de a angaja forța de muncă locală.
După un an de stagnare, în care aproape o mie de angajați au fost în șomaj tehnic, șantierul a reluat activitatea, primind în luna mai două nave pentru reparații, iar circa 800 de angajați au fost reactivați. Totuși, situația rămâne complicată, cu aproximativ 300 de salariați care nu și-au primit indemnizațiile de șomaj tehnic pentru lunile martie, aprilie și mai, și alți 114 angajați care urmează să intre în șomaj.
Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul, a declarat că, deși există o intenție oficială din partea MSC, nu se știe dacă Guvernul României a oferit un răspuns și care ar fi stadiul negocierilor cu investitorul. El a subliniat importanța trecerii de la nivelul de intenție la oficializarea unui acord de asociere cu un nou investitor, având în vedere că un alt investitor din Turcia a avut o abordare similară, dar fără rezultate concrete.
Scrisoarea de intenție, transmisă pe 20 aprilie 2025 și semnată de Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, subliniază dorința MSC de a „administra și opera șantierul Mangalia” și de a „angaja personal local”, aducând totodată experiență din afară pentru dezvoltarea resurselor umane la nivel local.
MSC are deja o prezență în Constanța prin biroul MSC Crewing Services și își propune să devină „cel mai mare angajator de navigatori români”. Facilitațile șantierului de la Mangalia sunt considerate potrivite și pentru instruirea viitorilor ingineri și navigatori din România.
În sprijinul angajamentului său, MSC a plătit anticipat pentru reparațiile unor nave, un gest rar în industrie, demonstrând astfel seriozitatea interesului său. Un reprezentant al Damen Mangalia, sub protecția anonimatului, a confirmat că plata în avans arată intenția bine fundamentată a MSC.
În ciuda reluării activității, situația financiară a salariaților rămâne instabilă. Gobeajă a menționat că nu doar că sunt întârzieri la plata indemnizațiilor de șomaj tehnic, dar nici primele de Paște, tichetele de masă și alte ajutoare sociale nu au fost achitate.
Până în prezent, Guvernul României nu a oferit un răspuns oficial cu privire la scrisoarea MSC, iar negocierile cu potențialul investitor nu au fost confirmate. Surse din interior susțin că discuțiile sunt în desfășurare.
Cine este MSC Group
Fondată în 1970 de Gianluigi Aponte și soția sa Rafaela Aponte Diamant, MSC este în prezent cel mai mare operator de containere din lume, având o flotă de peste 900 de nave și o prezență activă în 155 de țări, cu peste 200.000 de angajați. Comparativ, grupul Damen, partenerul actual al statului român în șantierul Mangalia, activează în 35 de țări și are 12.500 de angajați.
MSC operează, de asemenea, în domeniile croazierelor, logisticii și operațiunilor portuare, deținând șantiere proprii în locații strategice precum Anvers și Napoli și utilizând anual peste 100 de andocări doar în zona Mediteranei. Conform scrisorii, MSC ia în considerare utilizarea șantierului din Mangalia pentru viitoare construcții de nave de croazieră, ropax și remorchere, ceea ce ar putea relansa activitatea industrială în sudul litoralului românesc.