Comerțul cu amănuntul înregistrează o expansiune remarcabilă a cifrei de afaceri!
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (excluzând comerțul cu autovehicule și motociclete) a crescut în primele patru luni ale anului 2025 cu 2,7% față de aceeași perioadă din 2024, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Această creștere este raportată atât în seria brută, cât și în seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, care a înregistrat o expansiune de 3,8%.
Creșterea generală a fost determinată de vânzările de produse nealimentare, care au crescut cu 5,8%, și de comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate, care a înregistrat o creștere de 3,1%. În contrast, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 1,5%.
Analiza lunară
În luna aprilie 2025, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, serie brută, a crescut cu 1,7% comparativ cu luna precedentă, susținută de creșterea comerțului cu carburanți (+6,1%) și de vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,5%). Vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 1,2% în aceeași perioadă.
Seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a arătat o creștere de 0,4% în luna aprilie 2025 față de luna martie 2025, beneficiind de creșterea comerțului cu carburanți (+2,3%) și vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+1,1%), în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,8%.
Comparativ cu anul precedent
Comparativ cu aprilie 2024, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, serie brută, a crescut cu 0,4% în aprilie 2025, datorită creșterii vânzărilor de produse nealimentare (+0,8%) și comerțului cu carburanți (+0,4%). Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au rămas constante.
În ceea ce privește seria ajustată, volumul cifrei de afaceri a crescut cu 3,1% în aprilie 2025 față de aprilie 2024, fiind susținută de creșterea vânzărilor de produse nealimentare (+6,7%) și comerțului cu carburanți (+2,8%). Totodată, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 0,7%.