Industria auto trage un semnal de alarmă în privința suspendării programului Rabla
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a transmis un mesaj puternic referitor la „posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului Rabla ediția 2025”. Asociația se arată „profund îngrijorată” de discuțiile actuale care vizează formarea unui nou guvern și restructurarea fiscală menită să reducă deficitul bugetar, discuții care includ și posibilitatea suspendării programului Rabla, derulat prin intermediul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
„O astfel de inițiativă ar pune în pericol industria auto din România”, a declarat ACAROM, subliniind că, în absența unui program de subvenționare, vânzările de automobile din România au scăzut drastic, cu peste 30% în luna mai. Asociația consideră că afirmațiile privind lipsa de oportunitate a programului Rabla pentru autovehicule sunt nefondate și nesustenabile, contribuind la incertitudinea pe o piață deja turbulentă.
Programul Rabla a demarat la finalul lunii mai pentru persoanele juridice și urmează să înceapă pe 19 iunie pentru persoanele fizice. Pe 4 mai a avut loc deja etapa destinat UAT-urilor. ACAROM avertizează că stoparea sau eliminarea programelor de susținere a vânzării de autovehicule noi, mai eficiente și mai puțin poluante ar reprezenta o greșeală imensă, cu pierderi greu de recuperat pentru România.
Conform datelor asociației, în primele 5 luni din 2025, piața autoturismelor noi vândute persoanelor fizice a scăzut cu 26% față de aceeași perioadă din 2024, principalul motiv fiind întârzierea lansării programului Rabla 2025. În același timp, importul de vehicule second-hand a crescut cu peste 30%, cu o vârstă medie de peste 8 ani. Raportul dintre vehiculele noi și cele second-hand înmatriculate în România a ajuns de 1 la 3, contribuind negativ la îmbătrânirea parcului auto național, care are o vârstă medie de 15.4 ani.
Programul Rabla a scos de pe străzi, în cei 20 de ani de existență, peste 1.000.000 de autovehicule vechi și a dus la înmatricularea a peste 650.000 de automobile noi. ACAROM argumentează că vânzările de autovehicule sunt fiscalizate 100%, iar finanțarea prin intermediul tichetului Rabla generează venituri pentru stat. Raportul beneficiu/cost al programului RABLA pentru vehicule depășește 1 la 2, ceea ce înseamnă că pentru fiecare leu cheltuit, statul câștigă 2 lei.
De asemenea, programul a dus la reducerea emisiilor de CO2 și a fost finanțat din certificate verzi, nu direct din bugetul de stat. ACAROM subliniază că oprirea acestui program ar putea cauza întârzieri în colectarea veniturilor la bugetul de stat, acumularea comenzilor în așteptare, costuri suplimentare pentru clienți și ar putea pune în pericol mii de locuri de muncă în sectorul auto.
Date despre industria auto și parcul auto din România
- România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din UE, cu o vârstă medie de 15.4 ani.
- 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România în 2024 sunt second-hand.
- În perioada 2007-2024, au fost importate aproximativ 5.3 milioane autoturisme second-hand.
- Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani.
- Dacă tendințele actuale continuă, vârsta medie a parcului auto ar putea ajunge la 17 ani până în 2030.
Îmbătrânirea parcului auto reprezintă o provocare în reducerea emisiilor de CO2 și atingerea obiectivelor asumate prin Pactul Ecologic European și alte programe menite să reducă poluarea din sectorul auto.