Cum influențează deciziile unor birocrați chinezi destinul industriei auto globale
Într-o clădire gri de pe latura de est a pieței Tiananmen din Beijing, o mică echipă de funcționari din cadrul Ministerului chinez al Comerțului decide soarta industriei auto mondiale, cu fiecare licență de export de metale rare pe care o eliberează. China deține cvasi-monopolul pe piața metalelor rare, esențiale pentru producția magneților utilizați în motoarele automobilelor electrice. În luna aprilie, adăugarea acestor metale pe lista produselor restricționate la export a forțat toți exportatorii să ceară licențe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizațiilor de export pentru metale rare, care sunt cruciale nu doar pentru automobile, ci și pentru turbinele eoliene și avioanele de vânătoare americane F-35, este responsabilitatea Biroului pentru securitate industrială și control al importurilor și exporturilor, o entitate din subordinea Ministerului chinez al Comerțului. De la finele lunii aprilie și până în prezent, au fost eliberate doar câteva autorizații de export, iar lobby-iștii și diplomații afirmă că aceasta reprezintă doar o mică parte din cererile venite de la constructorii auto, companiile de semiconductori și firmele din sectorul aerospațial la nivel global.
Creșterea personalului și impactul asupra industriei
Când au fost introduse noile restricții cu privire la exporturile de metale rare, biroul de control al exporturilor avea doar 30 de angajați, dar între timp personalul s-a dublat, ajungând la aproape 60 de angajați. În cadrul unei reuniuni recente între Ministerul chinez al Comerțului și reprezentanți ai companiilor chineze și europene de semiconductori, s-a subliniat că, deși Ministerul și-a majorat resursele pentru a face față cererii, situația are un impact uriaș asupra unei game variate de sectoare.
Secretarul general al Camerei de comerț europene în China, Adam Dunnett, a declarat că „realitatea este că situația are un impact uriaș asupra unei game variate de sectoare. Este ceva ce ar fi putut fi mai bine planificat și implementat”. Conform schemei de personal publicată pe site-ul Ministerului chinez al Comerțului, în luna iunie 2024 erau doar trei oficiali de rang înalt în cadrul biroului care pot aproba licențele de export.
Consecințele pentru industria auto
Paginii de Internet a Ministerului chinez al Comerțului este afișat și programul de lucru al biroului respectiv, care este disponibil miercuri între orele 8:30 – 11:30 și 14:00 – 17:00. În urma restricțiilor impuse de China, mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare. Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA) a avertizat că urmează și alte închideri, subliniind impactul semnificativ al deciziilor birocraților chinezi asupra industriei auto globale.