Industria auto, în criză profundă din cauza deficitului de minerale esențiale
Directorul general al producătorului german de magneți Magnosphere, Frank Eckard, primește apeluri disperate din partea producătorilor auto și a furnizorilor de componente care caută surse alternative de magneți. Restricțiile la export impuse de China au dus la o penurie severă, iar unii furnizori au avertizat că fabricile lor ar putea fi oprite până la jumătatea lunii iulie dacă nu găsesc rapid o soluție.
”Întreaga industrie auto e în panică totală. Sunt dispuși să plătească orice preț,” a declarat Eckard. Restricțiile Chinei la exporturile de magneți pe bază de pământuri rare, componente esențiale în producția de automobile, au generat îngrijorări în rândul executivilor din domeniu.
Președintele SUA a declarat că omologul său chinez a fost de acord să permită fluxul de pământuri rare și magneți către Statele Unite, iar o echipă comercială americană urmează să discute cu oficiali chinezi. Industria auto se teme că această criză ar putea deveni al treilea șoc major de aprovizionare în cinci ani, după criza semiconductorilor și oprirea fabricilor din cauza pandemiei de COVID-19.
China controlează aproximativ 70% din extracția globală de pământuri rare, 85% din capacitatea de rafinare și 90% din producția de aliaje și magneți pe bază de pământuri rare. Conform Agenției Internaționale a Energiei, un vehicul electric folosește aproximativ 0,5 kg de pământuri rare, iar unul cu motor termic utilizează cam jumătate din această cantitate.
Problema este agravată de dominația Chinei asupra exporturilor, un mic grup de birocrați chinezi analizând sute de cereri de permise de export, lăsând soarta liniilor de asamblare auto în mâinile lor. Mai multe fabrici de piese auto din Europa au fost deja închise, iar altele urmează, conform asociației furnizorilor auto din Europa, CLEPA.
”Mai devreme sau mai târziu, toată lumea va fi afectată,” a spus secretarul general CLEPA, Benjamin Krieger. Companiile auto, inclusiv GM, BMW, ZF și BorgWarner, lucrează la dezvoltarea de motoare cu conținut redus sau zero de pământuri rare, dar producția la scară largă este încă departe de realitate. Uniunea Europeană a lansat Inițiativa privind materiile prime critice, dar aceasta este considerată insuficient de rapidă.
”China are mereu un as în mânecă cu pământurile rare,” a declarat Mark Smith, CEO al companiei miniere NioCorp. În timp ce unii jucători caută alternative, cum ar fi compania britanică Warwick Acoustics, care a dezvoltat difuzoare fără pământuri rare, producătorii auto sunt nevoiți să găsească soluții de urgență pentru a evita oprirea fabricilor.
Mercedes-Benz, de exemplu, discută cu furnizorii despre crearea de stocuri de magneți pe bază de pământuri rare. Analiștii avertizează că restricțiile ar putea forța producătorii auto să livreze mașini incomplete, așa cum s-a întâmplat în criza semiconductorilor. Dependența industriei auto de China se extinde și la alte materii prime esențiale, China deținând peste 50% din aprovizionarea globală cu 19 astfel de materii, inclusiv mangan, grafit și aluminiu.
”Aceasta este doar o primă avertizare,” a spus co-fondatorul firmei de analiză SC Insights, Andy Leyland.