Descoperă Prețul Neobservat al Succesului Vehiculelor Electrice din China
În China, un nou model de vehicul electric, numit Seagull (pescăruș), a fost lansat cu succes în 2023, având un design elegant și angular, cu faruri înclinate care îi conferă un aer distinct. Această mașină mică, destinată transportului urban accesibil, a fost recent introdusă pe piața europeană sub denumirea de Dolphin Surf, având un preț estimat de aproximativ 18.000 de lire sterline (peste 21.000 de euro) în Marea Britanie. Prețul său o face una dintre cele mai accesibile mașini electrice disponibile pe piețele occidentale, deși Dacia Spring și Leapmotor T03 sunt mai ieftine.
Dolphin Surf reprezintă o provocare semnificativă pentru brandurile consacrate datorită ascensiunii rapide a companiei BYD, care a devenit cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, depășind Tesla în 2024. BYD s-a extins agresiv pe piețele europene în ultimii doi ani, iar directorul de vânzări și marketing al BYD UK, Steve Beattie, a declarat că obiectivul companiei este să devină numărul unu pe piața britanică în termen de 10 ani.
Expansiunea rapidă a companiilor chinezești, precum Nio, Xpeng, Zeekr sau Omoda, este de așteptat să schimbe peisajul industriei auto globale, iar aceste branduri necunoscute ar putea deveni la fel de populare ca Ford sau Volkswagen. În 2024, s-au vândut 17 milioane de mașini electrice și hibride plug-in la nivel mondial, dintre care 11 milioane în China. Mărcile chinezești au deținut 10% din vânzările globale de vehicule electrice în afara țării, iar această cifră este așteptată să crească. Aceasta este o veste bună pentru consumatori, deoarece va genera o diversificare a ofertei de mașini electrice de calitate la prețuri accesibile.
În ciuda avantajelor, există temeri legate de securitate, având în vedere rivalitatea dintre Beijing și puterile occidentale. Unii experți subliniază riscurile potențiale de hacking și spionaj asociate vehiculelor chinezești. David Bailey, profesor de economie și afaceri la Birmingham Business School, a avertizat că producătorii europeni trebuie să recupereze rapid decalajul tehnologic, altfel riscă să fie eliminați de pe piață. Costurile reduse și tehnologia avansată a bateriilor oferă companiilor chineze un avantaj competitiv semnificativ.
Industria auto din China a evoluat rapid, accelerându-se după aderarea țării la Organizația Mondială a Comerțului în 2001. Inițiativa „Made in China 2025” a fost criticată internațional pentru acuzațiile de transfer forțat de tehnologie și furt de proprietate intelectuală, acuzații pe care guvernul chinez le neagă. Finanțările guvernamentale au contribuit la ascensiunea unor companii precum BYD, care a început ca producător de baterii pentru telefoane mobile.
În timp ce companiile chineze s-au extins în Asia de Est și America de Sud, piața europeană a devenit un obiectiv important, în special după ce guvernele europene au decis să elimine treptat vânzarea de vehicule pe benzină și motorină. Această tranziție a creat oportunități pentru branduri chinezești, care au început să concureze agresiv.
Recent, îngrijorările cu privire la inundația de vehicule electrice din China pe piețele internaționale au crescut. Alianța pentru Producția Americană a avertizat că acestea ar putea duce la dispariția industriei auto americane, iar președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat că subvențiile guvernamentale pentru firmele chineze distorsionează piața europeană. În 2024, SUA au majorat tarifele la importul de vehicule electrice din China de la 25% la 100%, iar UE a impus tarife suplimentare de până la 35,3% pentru vehiculele electrice chinezești.
În ciuda acestor provocări, producătorii europeni, precum Renault, investesc în dezvoltarea propriilor mașini electrice la prețuri accesibile. Fabrica Renault din Douai, Franța, a fost modernizată pentru a produce vehicule electrice eficient. Directorul fabricii, Pierre Andrieux, subliniază că procesele automatizate permit companiei să producă mașini electrice la prețuri accesibile.
Îngrijorările legate de securitate asociate vehiculelor chinezești persistă, în special în contextul conectivității mașinilor moderne. Unii experți, precum Joseph Jarnecki de la think-tank-ul The Royal United Services Institute, sugerează că, deși riscurile sunt reale, producătorii chinezi nu doresc să compromită capacitatea de creștere și de export prin percepția de risc pentru securitate. Cu toate acestea, este evident că mașinile electrice chinezești reprezintă o parte integrantă a viitorului industriei auto globale.