Michelin investește peste un miliard de euro în România
Producătorul francez de anvelope Michelin a avut, în România, în 2024, afaceri de 5,6 miliarde lei, în creștere față de 5,3 miliarde lei în 2023, marcând cea mai mare cifră din istoria companiei. Este al treilea an consecutiv în care Michelin înregistrează afaceri de peste un miliard de euro în România. Compania a reușit să-și reducă semnificativ pierderile, de la un minus de 77 de milioane de lei în 2023 la un minus de 28,9 milioane lei în 2024.
În 2022, Michelin a raportat un profit de 120 de milioane de lei. Compania are acum în România peste 5.000 de angajați, față de 4.911 în anul precedent, având trei fabrici (două la Zalău și una la Florești), o rețea comercială și un centru de servicii partajate.
Transfer de locuri de muncă și relocări
În toamna anului 2024, reprezentanții Michelin au confirmat planul de transferare a echipelor de asistență pentru afaceri Services & Solutions din Marea Britanie către Centrul de Servicii Partajate din București, până la sfârșitul anului 2025. De asemenea, a fost anunțat că Michelin va închide fabrica pentru camioane grele din Polonia, de la Olsztyn, unde lucrează aproximativ 430 de angajați, mutând o parte din producție în România, datorită costurilor mai mici de pe piața românească.
Noua decizie a companiei include și mutarea a circa 60 de posturi de back-office (din departamentul de asistență non-producție) spre Europa de Est, dintre care 22 vor fi relocate în București și 39 în Varșovia, Polonia, până în septembrie 2025. Această mișcare va genera concedieri în Marea Britanie.
Contextul competiției europene
Michelin, cu afaceri anuale de aproape 30 miliarde euro, se confruntă cu o competiție extrem de acerbă pe piețele europene, fiind constant nevoit să optimizeze structurile de costuri pentru a obține o rentabilitate durabilă în Marea Britanie și Irlanda. Consultările pentru a reduce sau a preveni concedierile vor începe în curând, respectând principiul de respect față de angajați, bunăstarea acestora fiind o parte esențială a procesului.
Rolul României în strategia Michelin
Din anul 2005, România a devenit un centru regional pentru operațiunile comerciale ale grupului Michelin în Albania, Bulgaria, Croația, Bosnia, Macedonia, Muntenegru și Serbia. Bucureștiul a fost desemnat centru de coordonare a regiunii Europa Centrală începând din 2018, acoperind 20 de țări, inclusiv Polonia, Serbia și Ungaria. Michelin, cu aproximativ 123.000 de angajați la nivel mondial, și-a început activitatea în România în august 2001.