Impactul majorării TVA-ului asupra industriei de restaurante din România
Valentin Budeș, CFO al Sphera Franchise Group, avertizează că impactul fiscalității mărite pe sectorul restaurantelor poate deveni semnificativ în România. În cadrul unei intervenții la Piața de Capital.forum, el atrage atenția asupra exemplului Germaniei, unde majorarea TVA-ului a dus la creșterea prețurilor și scăderea cererii, un semnal de alarmă pentru autoritățile române.
„Simplu, dacă nemții n-au reușit să digere o astfel de măsură, cum ne-am putea gândi noi să ne apucăm să mestecăm așa ceva?”, a întrebat Budeș retoric. El subliniază că industria se confruntă cu „tot felul de scenarii care mai de care mai terifiante” venite dinspre zona guvernamentală.
„Evident, TVA nu e un lucru bun dacă îl măresc la restaurante. Deja l-am trecut de la 5 la 9% și l-am absorbit”, a declarat Budeș, subliniind că o nouă creștere ar afecta cererea și venitul disponibil al populației. El a adăugat că „nu trebuie să reinventăm noi roata”, fiind suficient „să fim minim de inteligenți la ce s-a întâmplat în alte țări”.
În ciuda provocărilor, Sphera Franchise Group rămâne consecventă strategiei sale de extindere, având în vedere un an 2025 cu creșteri planificate în toate cele trei piețe în care operează. Budeș a detaliat că compania construiește restaurante atât în România, cât și în Italia și Republica Moldova, extinzându-și portofoliul de branduri cu Cioccolatitaliani, alături de KFC, Taco Bell și Pizza Hut.
„Săptămâna viitoare vom avea prima deschidere de Cioccolatitaliani în Italia, în zona Rimini, și urmează să deschidem încă trei restaurante în Italia. Avem în vedere și aducerea brandului în România la momentul potrivit”, a explicat CFO-ul Sphera Franchise Group.
Compania analizează activ și alte oportunități de diversificare a portofoliului, menținând o poziție financiară solidă cu un nivel de îndatorare foarte scăzut și lichidități suficiente pentru a se adapta rapid în caz de dificultăți economice. „Ne-am păstrat un bilanț foarte solid. Avem un grad de îndatorare extrem de scăzut, avem lichidități și, într-un scenariu nedorit, în care lucrurile o să fie tensionate în practică, vom fi pregătiți să beneficiem și de oportunitățile pe care o să le genereze un astfel de context”, a concluzionat Budeș.
În ceea ce privește lanțul de aprovizionare, grupul susține activ producătorii locali, în special pentru carnea de pui. „Carnea de pui noi o aprovizionăm preponderent de la producătorii locali pentru că ea este preponderent proaspătă. De aceea lucrăm cu foarte multe abatoare, să putem să avem carne proaspătă în restaurantele noastre”, a explicat el. Cantitățile sunt impresionante: „Prăjim 257 de tone de carne de pui pe săptămână, ceea ce e semnificativ”, a punctat CFO-ul Sphera Franchise Group.