Nicușor Dan și adevărurile din spatele mandatului prezidențial: limitele și posibilitățile unui șef de stat
Alegerile prezidențiale din 18 mai 2025 l-au adus pe Nicușor Dan în fruntea Statului Român. Campania electorală a fost caracterizată de promisiuni și emoții intense, având ca principal adversar pe George Simion, care a câștigat mulți adepți prin oferte atrăgătoare, precum „vă dau case la 35.000 de euro” și promisiuni de salarii mai mari și locuri de muncă. De asemenea, Călin Georgescu a promis „benzină la 1 leu”. Totuși, realitatea este că președintele României nu dispune de pârghiile legale și constituționale necesare pentru a îndeplini aceste promisiuni.
Conform Constituției României, președintele reprezintă Statul Român și este garantul independenței naționale, unității și integrității teritoriale. Rolul său este de a veghea la respectarea Constituției și la buna funcționare a autorităților publice. Spre deosebire de prim-ministru, președintele nu are atribuții executive și nu se ocupă de gestionarea economiei, bugetului sau politicilor sociale.
Președintele ca mediator
Președintele nu guvernează efectiv. Acesta nu poate adopta legi, nu poate decide salariile, pensiile sau alocațiile și nu poate construi spitale sau locuințe. Funcția sa este aceea de mediator între puterile statului și între stat și societate. De exemplu, o lege adoptată de Parlament este trimisă președintelui pentru promulgare, iar acesta are un termen de cel mult 20 de zile pentru a o promulga sau a cere reexaminarea acesteia.
Administrația țării
Guvernul, condus de prim-ministru, este responsabil de administrarea țării, elaborarea bugetului și stabilirea politicilor publice. Parlamentul adoptă legile, iar președintele semnează decrete, multe dintre acestea necesitând contrasemnătura prim-ministrului pentru a fi valabile.
Mandatul și limitele președintelui
Mandatul președintelui este de cinci ani, cu posibilitatea a maximum două mandate succesive. În această perioadă, președintele nu poate fi membru al unui partid și nu poate ocupa alte funcții publice sau private. De asemenea, acesta beneficiază de imunitate pentru opiniile și voturile exprimate în timpul mandatului, dar poate fi suspendat de Parlament în cazul unei încălcări grave a Constituției, după consultarea Curții Constituționale. În cazuri extreme, președintele poate fi pus sub acuzare pentru înaltă trădare.
Interimatul președintelui
Dacă președintele este suspendat, demisionează, moare sau nu își poate exercita atribuțiile, interimatul este preluat de președintele Senatului sau al Camerei Deputaților, în această ordine. În perioada de interimat, nu se pot dizolva Parlamentul, organiza referendumuri sau transmite mesaje către Parlament.
Actele președintelui
Președintele emite decrete, dar multe dintre acestea necesită contrasemnătura prim-ministrului pentru a fi valabile, incluzând tratate internaționale, acreditarea diplomaților și mobilizarea armatei. De asemenea, președintele poate acorda grațieri individuale, decora persoane sau înainta în grad militar.
Ce nu poate face președintele
- nu poate crește salarii și pensii,
- nu oferă locuințe,
- nu angajează în sistemul bugetar,
- nu aprobă proiecte de lege fără Parlament,
- nu are buget propriu de investiții sociale,
- nu poate cere direct Guvernului să adopte o măsură.
Ce poate (și trebuie) să facă președintele
- reprezintă România în plan extern,
- numește un premier după consultări cu partidele parlamentare,
- poate cere reexaminarea unei legi sau sesiza Curtea Constituțională,
- poate organiza referendumuri,
- poate grația persoane condamnate (doar individual),
- poate contribui la climatul democratic și echilibrul puterilor în stat.
Concluzie
Așteptările nealiniate la realitate sunt adesea cauza dezamăgirilor post-electorale. Președintele nu este un super-erou cu buget nelimitat, ci un arbitru constituțional, un garant al echilibrului și o voce națională. Pentru problemele legate de case, salarii și locuri de muncă, cetățenii trebuie să se îndrepte către Guvern și Parlament, nu către Palatul Cotroceni.