Mistere ale cerului: O aventură incredibilă a unei tinere salvate din junglă după 11 zile și a unei stewardese care a înfruntat o cădere de 10.000 de metri
Când zborul Air India 171 s-a prăbușit imediat după decolare, izbindu-se de o clădire rezidențială și izbucnind în flăcări, părea imposibil ca vreunul dintre cei 230 de pasageri și 12 membri ai echipajului să supraviețuiască. Totuși, în mod miraculos, un singur pasager a scăpat cu viață. Vishwash Kumar Ramesh, un cetățean britanic de origine indiană, se afla pe locul 11A, aflat la geam în dreptul ieșirii de urgență din clasa economy, și este unul dintre puținii supraviețuitori ai unor accidente aviatice în care majoritatea pasagerilor și-au pierdut viața. Potrivit datelor publicate de Flight Safety Foundation, în ultimii 80 de ani, au fost mai puțin de 20 de accidente aviatice cu doar unu sau doi supraviețuitori, în care avioanele prăbușite aveau cel puțin 80 de persoane la bord.
Un alt exemplu recent este zborul Jeju Air 2216, când doi însoțitori de bord au supraviețuit după aterizarea forțată eșuată a unui Boeing 737-800 în Coreea de Sud, având 181 de persoane la bord.
Juliane Koepcke a fost singura supraviețuitoare a zborului LANSA 508, care s-a prăbușit în 1971 în timpul unei furtuni în timpul zborului de la Lima la Pucallpa, Peru. Koepcke, în vârstă de 17 ani, a căzut cu avionul de la o altitudine de peste 3.000 de metri și a rătăcit prin jungla amazoniană timp de 11 zile, având răni grave, până când a ajuns într-o tabără folosită de tăietorii de lemne, care au transportat-o cu caiacul pe râu până la cea mai apropiată așezare.
În 1972, Vesna Vulovic, o însoțitoare de bord, a supraviețuit după ce avionul în care se afla s-a prăbușit pe teritoriul fostei Cehoslovacii, probabil din cauza exploziei unei bombe. Vulovic deține recordul pentru „supraviețuirea după o cădere liberă de la cea mai mare înălțime fără parașută”, avionul zburând la o altitudine de peste 10.000 de metri în momentul dezintegrării. A fost prinsă sub un cărucior pentru transportul alimentelor în coada avionului, iar impactul a fost atenuat de zăpadă.
În 1987, un avion McDonnell Douglas DC-9 s-a prăbușit la scurt timp după decolare în Detroit, iar singura supraviețuitoare a fost o fetiță de patru ani care călătorea cu părinții și fratele ei.
Bahia Bakari, o fată de 12 ani, a supraviețuit după ce avionul Airbus A310 care circula de la Sana’a, capitala Yemenului, la Moroni, în insulele Comore, a căzut în ocean pe 30 iunie 2009. Ea s-a ținut de o bucată din avion pentru a rămâne la suprafața apei timp de nouă ore, până când a fost salvată de o barcă privată. Toți ceilalți 152 de pasageri au murit.
Barbara Dunn, președinta Societății Internaționale a Investigatorilor de Siguranță Aeriană, a explicat că există multe motive pentru care cineva ar putea supraviețui într-o situație aparent imposibilă. Printre factorii care pot influența șansele de supraviețuire se numără legarea centurii de siguranță și capacitatea de a lua poziția de sprijin în caz de aterizare forțată.
Siguranța pasagerilor, în funcție de locul ocupat în avion, variază de la un accident la altul, dar un factor important este modul în care avionul aterizează sau se prăbușește. Mulți cred că este mai sigur în spate decât în față, dar acest lucru nu este întotdeauna adevărat. Cum se răspândește incendiul și cât de repede se poate ajunge la o ieșire de urgență sunt aspecte cruciale.
Cel mai tânăr supraviețuitor al unui accident aviatic în care toți ceilalți pasageri au murit este Chanayuth Nim-anong, care avea doar 14 luni când zborul Vietnam Airlines 815 s-a prăbușit în 1997. Cel mai în vârstă supraviețuitor este Alexander Sizov, care avea 52 de ani când zborul YAK-Service 9633 s-a prăbușit în timpul decolării în apropierea orașului Iaroslavl, transportând echipa de hochei Lokomotiv Iaroslavl.