Transformare spectaculoasă la Damen Galați: Un colos industrial în pragul unei preluări majore!
Damen Galați va deveni șantier militar începând cu 1 iulie, anunță directorul Damen Naval România, Gheorghe Savu. Acest proces de tranziție are ca scop aducerea șantierului la standardele militare, urmând să se producă preponderent nave militare, cu livrări planificate inclusiv după 2034.
Compania Damen, înființată și deținută de familia Damen, operează peste 30 de șantiere în întreaga lume și are peste 12.000 de angajați. La Galați, compania angajează 2.000 de oameni, dintre care aproximativ 300 sunt ingineri români, specializați în arhitectură navală. Damen Galați produce anual cam 160 de nave, majoritatea fiind nave militare, cu peste 300 de nave militare produse din anul 2000, dintre care peste 30 destinate statelor NATO și UE.
În paralel, Damen Shipyards Mangalia, care operează șantierul naval de la malul Mării Negre, se află în insolvență de aproape un an. Valoarea de piață a bunurilor companiei nu acoperă datoriile înscrise la masa credală, iar Mediterranean Shipping Company (MSC) și compania turcă Desan își manifestă interesul de a prelua sau închiria capacitățile de producție de la Mangalia.
MSC, un lider în domeniul transportului maritim, operează peste 900 de nave și are birou în Constanța pentru angajarea marinarilor români. Damen, care deține 49% din acțiunile Damen Shipyards Mangalia, a avut control operațional, dar contractul de asociere a fost reziliat anul trecut.
Patrimoniul Damen Shipyards Mangalia a fost evaluat recent la 944,28 milioane lei, în timp ce datoriile totale se ridică la circa 1,87 miliarde lei. Aceste datorii includ creanțe semnificative de la Damen Holding BV și Șantierul Naval 2 Mai SA, acționarul majoritar român.
Procedura de arbitraj a fost inițiată de Damen Holding BV, care cere rezilierea acordului de asociere și despăgubiri din cauza modificărilor legislative care afectează gestionarea șantierului.
În luna martie, autoritățile române negociau cu compania turcă Desan pentru închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la Damen Shipyards Mangalia, în contextul redresării financiare a companiei.