Criza Cipurilor: Dominarea Chinei asupra Resurselor Rare amenință o Creștere a Prețurilor similară cu cea din Pandemie
Pământurile rare au devenit miza principală a războiului comercial global, China deținând practic monopolul asupra celor 17 minerale critice necesare fabricării, printre altele, a mașinilor, motoarelor de avion, telefoanelor inteligente, dar și a unor medicamente și echipamente medicale esențiale. Lipsa accesului la aceste resurse ar putea genera o nouă criză a cipurilor similară cu cea din timpul pandemiei de Covid-19, care a dus la o creștere uriașă a prețurilor în industria auto.
Recent, China a introdus noi restricții cu privire la exportul pământurilor rare către majoritatea țărilor, inclusiv SUA. Oficialii de rang înalt din America și China au negociat la Londra, ajungând la un acord ce include exportul de metale rare, reglarea tarifelor vamale și accesul studenților chinezi în universitățile din SUA. Cu toate acestea, companiile americane au provizii doar pentru încă două sau trei luni, iar dacă acordul dintre China și SUA se va dovedi temporar, industria ar putea să nu mai poată produce, conform spuselor lui Gracelin Baskaran, director al Programului de Securitate a Mineralelor Critice.
Exportul de minerale a fost reluat după discuțiile dintre Trump și Xi, însă nu în ritmul necesar pentru a menține lanțurile de aprovizionare fără întreruperi. Industria auto din SUA se pregătește să oprească producția în mai multe fabrici în următoarele luni din cauza lipsei de pământuri rare. Un expert din industrie a descris situația drept o supercriză a cipurilor, afirmând că vor exista întreruperi semnificative. „China ne are la mână”, a mai spus acesta.
Cu patru ani în urmă, criza de cipuri de calculatoare a dus la o scădere a ritmului de producție în industria auto, rezultând în creșterea prețurilor la mașini. Expertul a subliniat că lipsa pământurilor rare va afecta producția multor componente auto, de la motorașele pentru ștergătoarele de parbriz până la senzorii din centura de siguranță.
Ford a închis deja uzina din Chicago unde sunt produse modelele Explorer timp de o săptămână din cauza lipsei de pământuri rare, deși compania nu a specificat motivul opririi activității. Marii producători de mașini din SUA, precum General Motors, Ford și Stellantis, au obținut licențe temporare pentru achiziționarea pământurilor rare, dar doar pe o perioadă limitată de șase luni.
Din cauza importanței acestor minerale pentru industriile din SUA, se fac eforturi pentru a găsi soluții alternative, inclusiv utilizarea altor tipuri de magneți și motoare electrice care nu necesită magneți. Totuși, orice alternativă va reduce performanța mașinii, iar designurile de motoare fără magneți sunt, de obicei, mai puțin eficiente.
China controlează în prezent 92% din producția globală de pământuri rare și este singura țară care are echipamentul necesar pentru procesarea acestora. Alte țări, inclusiv SUA, se grăbesc să își dezvolte propriile capacități de procesare, dar aceste proiecte ar putea dura luni sau chiar ani. Baskaran a adăugat că procesul de reducere a dependenței față de China în ceea ce privește procesarea pământurilor rare ar fi trebuit să fie inițiat cu mult timp în urmă.