Autoritatea Navală Română investește peste 1,6 milioane de lei în revitalizarea infrastructurii AIS pe Dunăre și la țărmul Mării Negre
Autoritatea Navală Română (ANR) a lansat procedura de achiziție pentru reînnoirea parțială a infrastructurii sistemului național AIS (Automatic Identification System) pe sectorul românesc al Dunării și pe țărmul românesc al Mării Negre. Valoarea estimată a contractului este de 1.671.000 lei, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 21 iulie 2025, ora 15:00.
AIS este sistemul esențial de localizare și identificare automată a navelor aflate în navigație, utilizat atât pentru monitorizarea traficului fluvial și maritim, cât și pentru transmiterea de mesaje între operatorii RoRIS de la țărm și navele aflate în tranzit. Infrastructura AIS terestră este compusă din stații de bază și o rețea de servere care colectează și procesează datele transmise de transponderele AIS de la bordul navelor.
Infrastructură depășită, risc pentru siguranța navigației
O parte importantă din stațiile de bază AIS aflate în funcțiune la acest moment au fost instalate înainte de anul 2010, în cadrul unor proiecte europene precum RoRIS-1 (2005–2006) și AIS Maritim (2009). Aceste echipamente sunt în prezent depășite tehnologic, iar unele au fost deja afectate de defecțiuni ireparabile. De asemenea, modelele respective nu mai sunt fabricate, iar piesele de schimb sunt tot mai greu de obținut.
Prin această investiție, ANR urmărește înlocuirea completă a stațiilor de bază AIS din zece locații: Drobeta-Turnu Severin, Rast, Giurgiu, Oltenița, Tulcea, Mahmudia, Sfântu Gheorghe, Sinoe, Constanța și Mangalia. Aceste puncte strategice asigură supravegherea celor mai frecventate căi de transport maritim și fluvial din România.
Noua infrastructură
Noua infrastructură va include zece stații de bază AIS, fiecare dotată complet cu antene VHF, antene GPS, module dGPS și alte echipamente necesare funcționării. În plus, vor fi achiziționate și echipamente de rezervă: cinci stații suplimentare, două antene VHF, două antene GPS și două module dGPS.
Integrare și susținere prin fonduri europene
Stațiile achiziționate vor fi configurate și integrate în rețeaua AIS existentă – o rețea de tip Saab care deservește în prezent zona de responsabilitate maritimă și fluvială a României. Contractantul selectat prin această procedură va avea obligația de a acționa în interesul ANR, asigurând optimizarea resurselor și atingerea obiectivelor proiectului, fără întreruperi în monitorizarea traficului naval.
Proiectul actual este complementar unei alte inițiative în derulare – „Reînnoirea parțială a infrastructurii sistemului național AIS pe sectorul românesc al Dunării”, parte din programul european River Information Services Corridor Management Execution 2 (COMEX 2), finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). În cadrul acestui proiect, vor fi înlocuite stații AIS în alte 12 locații, diferite de cele acoperite de procedura ANR.
Obiectiv: Monitorizare 24/7, fără întreruperi
Scopul general al investiției este asigurarea funcționării neîntrerupte, 24/7, a sistemului AIS pe întregul sector românesc al Dunării și în apele teritoriale românești ale Mării Negre. Potrivit ANR, performanța operațională a sistemului este esențială pentru siguranța navigației, managementul traficului naval și comunicarea eficientă între autoritățile române și navele aflate în tranzit.
Această modernizare a infrastructurii AIS reprezintă un pas important pentru securizarea căilor navigabile ale României, într-un context regional în care digitalizarea și automatizarea controlului traficului maritim sunt esențiale pentru eficiență și siguranță.