Problema abandonului școlar în România
Sistemul de învățământ obligatoriu din România se confruntă cu o rată alarmantă a abandonului școlar, plasându-ne pe primul loc în Uniunea Europeană. Un reporter a vizitat o clasă din Chitila, unde copii din medii vulnerabile se implică activ în procesul educațional. Brîndușa Scarlat, o învățătoare care a revenit la catedră după 15 ani în sectorul construcțiilor, a discutat despre modul în care acești copii pot fi ghidați pentru a preveni abandonul școlar.
Învățământul în Chitila
Pe 16 iunie, în orașul Chitila, șase copii de clasa a III-a se pregătesc să încheie anul școlar 2024-2025, având doar două zile până la predarea manualelor. Brîndușa Scarlat îi întreabă pe elevi despre starea lor, iar majoritatea semnalează oboseala. Învățătoarea le propune un joc pentru a-i energiza, după care copiii primesc roluri în clasă, cum ar fi asistentul învățătoarei, responsabilul de curățenie sau de prezență.
Abordarea educațională
Brîndușa Scarlat a preluat o clasă formată din copii cu diverse probleme, inclusiv deficiențe de învățare și situații familiale dificile. În clasă au rămas zece elevi, iar în ziua vizitei reporterului, doar șase erau prezenți. Învățătoarea subliniază că fiecare copil are propria poveste și că este esențial să le ofere suport emoțional și academic. „Câți copii, atâtea povești. Atât. Povești grele. Jobul meu e de a fi lângă ei”, a declarat ea.
Obiectivele educaționale
Obiectivele Brîndușei Scarlat includ menținerea copiilor la școală, promovarea lor în următoarea clasă și dezvoltarea gândirii critice. Acești copii, care au fost observați de reporter, păreau bucuroși să participe la activități educaționale, interacționând activ și învățând elemente de cultură generală.
Învățătoarea și organizarea Teach for Romania
Brîndușa Scarlat face parte din organizația Teach for Romania, care pregătește profesori pentru a predau în învățământul de stat. După 15 ani ca antreprenor în construcții, ea a decis să revină la catedră. „Nu aș fi avut curaj fără ajutorul Teach for Romania să devin profesor”, a explicat ea. Brîndușa a terminat Facultatea de Limbi Străine în 2008 și a aspira la o carieră în educație din copilărie.
Provocările meseriei de profesor
Brîndușa Scarlat a subliniat că meseria de profesor necesită pasiune și adaptabilitate. „Trebuie să simți ceva, nu merge altfel. Nu e o rețetă pe care să o înveți”, a spus ea. Ea crede că tinerii care doresc să devină profesori trebuie să fie flexibili și să aibă dorința de a lucra cu copiii.
Perspectivele educației în România
Rata abandonului școlar în România este mult peste media europeană, iar analfabetismul funcțional rămâne o problemă majoră. Brîndușa Scarlat a afirmat că, în ultimii ani, sistemul educațional românesc a făcut progrese semnificative. „Programa școlară este cea europeană, de 10 ani deja. Noi nu mai predăm cunoștințe, ci dezvoltăm competențe”, a adăugat ea. Schimbările de mentalitate sunt esențiale pentru a îmbunătăți situația educației în România.