Navigarea pe căi ocolitoare: Creșterea tarifelor de transport în urma tensiunilor dintre Israel și Iran
Pe fondul intensificării conflictului militar dintre Israel și Iran, din ce în ce mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, una dintre cele mai importante rute strategice pentru comerțul mondial cu petrol și mărfuri containerizate. Potrivit Asociației Internaționale a Armatorilor (BIMCO), unele vase au început deja să ocolească această zonă-cheie, reflectând o îngrijorare crescândă în industrie privind securitatea navigației.
Atacurile-surpriză lansate de Israel asupra infrastructurii militare și nucleare iraniene au fost urmate de patru zile de confruntări intense. Această escaladare a determinat armatorii să adopte măsuri sporite de precauție, nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci și în Marea Roșie, două puncte esențiale pentru logistica maritimă globală. Jakob Larsen, șeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a declarat că, deși majoritatea vaselor continuă să navigheze prin zonă, există un “declin modest” în traficul maritim, pe măsură ce unii operatori preferă să evite riscurile.
În perioade cu amenințări ridicate, salariile echipajelor și tarifele de transport cresc, ceea ce poate stimula unele companii să accepte riscurile asociate. Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei și este considerată una dintre cele mai critice “gâturi de sticlă” pentru comerțul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, reprezentând 20% din consumul global de lichide petroliere.
Zona are, de asemenea, o importanță vitală pentru traficul global de containere, în special datorită porturilor Jebel Ali și Khor Fakkan, care funcționează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud și Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate cauza întârzieri majore în lanțurile de aprovizionare și creșteri de costuri. Peter Tirschwell, vicepreședinte la S&P Global Market Intelligence, a subliniat că doar amenințarea unui conflict în zona Hormuz este suficientă pentru a perturba serios logistica globală, amintind de impactul rebelilor Houthi asupra traficului prin Marea Roșie, care a forțat multe linii maritime să ocolească Africa de Sud.
Datele furnizate de firma de analiză Kpler arată că tarifele de transport ale petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut vineri cu 24%, ajungând la 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025. Deși prima de risc de război nu a fost încă majorată, asigurătorii avertizează că o eventuală escaladare ar putea duce la o creștere bruscă a costurilor de asigurare.
Compania germană de transport Hapag-Lloyd a confirmat că nivelul de amenințare în Strâmtoarea Ormuz este “semnificativ”, dar nu consideră că există în prezent un risc imediat care să justifice suspendarea tranzitului. Totuși, compania a menționat că situația se poate schimba “într-un interval foarte scurt”. Deși nu s-au înregistrat încă atacuri directe asupra navelor comerciale în zonă, climatul de nesiguranță apasă asupra piețelor. Impactul direct se vede deja în creșterea tarifelor, rerutări costisitoare și încordarea lanțurilor de aprovizionare, iar orice deteriorare suplimentară a situației ar putea avea efecte globale semnificative asupra prețurilor la energie și bunuri.