Avionul Air India prăbușit era dotat cu un motor recent
Avionul Air India care s-a prăbușit la scurt timp după decolarea din Ahmedabad avea un motor instalat recent, iar altul era programat pentru revizie abia în decembrie. Tragedia a dus la moartea a peste 270 de persoane, iar operatorul aerian a decis să reducă cu 15% zborurile internaționale și să desfășoare verificări extinse de siguranță la aeronavele Boeing 787 și 777.
N Chandrasekaran, CEO-ul Air India, a declarat că ambele motoare ale aeronavei aveau „istoric curat”. Motorul din dreapta era unul nou, instalat în martie 2025, în timp ce motorul din stânga a fost verificat ultima dată în 2023 și urma să intre în revizie în decembrie 2025. Accidentul a implicat zborul AI171, un Boeing 787-8 Dreamliner, care s-a prăbușit la mai puțin de un minut după decolare, având ca destinație Londra.
Anchetatorii analizează acum resturile aeronavei și datele din cutiile negre pentru a reconstrui ultimele momente ale zborului și a stabili cauza accidentului. Chandrasekaran a subliniat că „există multe speculații și teorii”, dar a cerut publicului să nu tragă concluzii pripite, menționând că expertiza va dezvălui adevărul.
Kishore Chinta, fost anchetator în cadrul Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene, a explicat că starea unui motor de avion nu este neapărat legată de vârsta acestuia, în special în cazul motoarelor Genx-1B utilizate pe Boeing 787-8. Aceste motoare nu urmează un calendar fix de revizie, având un sistem de monitorizare continuă a sănătății și performanței.
În urma accidentului, Air India a anunțat o reducere a zborurilor internaționale cu 15% până la mijlocul lunii iulie, invocând „circumstanțe cumulate”, inclusiv verificări de siguranță suplimentare și prudență sporită din partea echipajelor. De asemenea, autoritatea de aviație civilă din India a ordonat verificări suplimentare pentru flota Boeing 787 a companiei Air India, ca măsură preventivă.
Compania a precizat că inspecțiile au fost finalizate pentru 26 dintre cele 33 de aeronave Boeing 787-8 și 787-9 din flotă, toate fiind „autorizate pentru operare”. Cu toate acestea, restul aeronavelor vor fi inspectate în zilele următoare, iar flota de Boeing 777 va efectua, de asemenea, controale de siguranță suplimentare.
„Reducerea numărului de zboruri este o măsură dureroasă, dar necesară, după un eveniment devastator prin care încă trecem, combinat cu o serie neobișnuită de factori externi”, a transmis Air India. Accidentul va avea, cel mai probabil, un impact semnificativ asupra companiei, care încearcă să se transforme dintr-o companie de stat cu probleme într-un operator privat performant, după ce a fost preluată de Tata Sons în 2022.