Ministrul Educației: „Calitatea predării este mai importantă decât cantitatea”
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat joi că noile planuri-cadru pentru liceu vor fi urmate de un proces amplu de revizuire a programelor și conținuturilor, punând accent pe relevanță, aplicabilitate și coerență. El a subliniat importanța unui proces educațional centrat pe calitate, nu pe volum.
David a fost prezent la conferința „Forumul național al bunelor practici în educaţie” și a afirmat că după adoptarea planurilor-cadru, va începe un proces crucial. „Proiectul RECRED constituie cadrul în care se vor desfășura ceilalți pași și va asigura bugetul pentru multe activități”, a explicat acesta.
Ministrul a subliniat că programele sunt „un element cheie, fundamental”. El a afirmat că este preferabil să se predea mai puțin, dar relevant și bine, decât mai mult, dar irelevant și prost. „Cel puțin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât ceea ce facem în mod obișnuit”, a adăugat David.
După predare, profesorii vor fi obligați să realizeze activități remediale pentru elevii care nu au atins un nivel acceptabil. Ministrul a subliniat că elevii trebuie să fie capabili să aplice competențele dobândite în viața de zi cu zi, menționând că România se situează prost la testele PISA, nu din lipsă de competență, ci din cauza necorelării acestora cu utilizarea lor practică.
David a propus ca programele să fie gândite astfel încât să facă legătura cu studiile universitare. Vor fi formate echipe mixte din profesori preuniversitari și universitari pentru a dezvolta conținuturi relevante pentru absolvenții de liceu care doresc să continue studiile superioare.
Un alt pas important va fi regândirea manualelor, care trebuie să fie corelate cu conținuturile și programele. „Va trebui să luăm modele din alte țări cu performanțe educaționale ridicate, combinând varianta clasică cu cele digitale, exerciții interactive online și inteligență artificială”, a afirmat David.
În final, el a subliniat importanța programelor de formare pentru profesori, astfel încât aceștia să învețe cum să predea eficient noile conținuturi.