Strategii ingenioase ale Europei împotriva navelor spion, atacurilor cibernetice și flotelor misterioase din Rusia și China
Un atac cibernetic în care hackerii preiau controlul unei nave de la distanță și îi schimbă direcția pentru a provoca un naufragiu este un scenariu posibil, conform experților din securitate cibernetică maritimă din Oslo. Aceștia subliniază că amenințările venite din partea grupurilor de hackeri susținuți de Rusia și China sunt reale și iminenți. Øystein Brekke-Sanderud, analist principal al Centrului Nordic de Reziliență Cibernetică Maritimă (Norma Cyber), a afirmat: „Suntem destul de siguri că se va întâmpla mai devreme sau mai târziu, așa că după asta ne și uităm.”
Într-o lume tot mai instabilă, vasele de transport, porturile și terminalele au devenit ținte strategice pentru operațiunile de destabilizare și spionaj. Țările nordice, având granițe comune cu Rusia, se confruntă cu o amenințare crescută. Finlanda și Suedia, acum membre NATO, își întăresc capacitățile de apărare pentru a face față atacurilor hibride și pentru a fi pregătite în caz de conflict.
Norma Cyber, alături de alte asociații maritime, a înființat un centru pentru monitorizarea globală a amenințărilor legate de război, terorism și piraterie, desfășurând activități și pentru guvernul norvegian. Deși preluarea controlului unei nave de la distanță poate părea sofisticată, hackerii pot provoca daune semnificative prin afectarea unui singur sistem, lăsând nava în beznă sau incapabilă să ajungă la destinație. Tot mai multe state își dezvoltă aceste capacități pentru a le folosi împotriva adversarilor.
Atacuri cibernetice similare au fost observate în trecut. De exemplu, Iranul a investigat utilizarea atacurilor cibernetice pentru a perturba sistemele de balastare ale navelor, iar recent a avut loc un atac cibernetic care a dezactivat 116 modemuri Vsat folosite de sistemul de comunicații prin satelit al navelor. Norma Cyber a raportat utilizarea vaselor civile, cum ar fi cele de pescuit și cercetare, în misiuni de spionaj, iar anul trecut au fost identificate 239 de atacuri cibernetice asupra sectorului maritim, majoritatea provenind de la grupul prorus NoName057(16).
Pe lângă amenințările cibernetice, industria maritimă se confruntă cu provocări fizice fără precedent. Flota fantomă a lui Vladimir Putin, cu sute de nave transportând petrol ilegal către China și India, reprezintă un pericol tot mai mare pentru mediu și infrastructura globală de transport maritim. Se estimează că această flotă de petroliere vechi, care ocolește sancțiunile, ar putea număra aproape 900 de vase.
În plus, amenințările pot proveni și din interiorul navelor, unde agenți infiltrați ar putea sabota sisteme esențiale. Aproximativ 15% din echipajele navelor la nivel global sunt formate din ruși și ucraineni, ceea ce a devenit o problemă potențială în contextul războiului din Ucraina. Svein Ringbakken, director al DNK, a subliniat: „Dacă ai un căpitan rus pe o navă care transportă ajutoare în Ucraina, nu este o combinație prea bună, nu?”
Experții din domeniul securității maritime avertizează că flotele fantomă ar putea deveni o normă în industria transportului pe apă, iar acest trend ar putea fi greu de inversat.