Secretele Chinei: Strategiile ingenioase pentru creșterea vânzărilor de automobile
Industria auto din China a fost acuzată de umflarea cifrelor de vânzări prin intermediul unei „piețe gri”, o practică încurajată de autoritățile guvernamentale. Mașinile nou-nouțe, care ies de pe liniile de asamblare, sunt înmatriculate pentru a fi livrate imediat în străinătate ca vehicule „second-hand”. Aceste autoturisme cu „kilometraj zero”, care nu au fost rulate niciodată, sunt exportate pe piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu, permițând constructorilor chinezi să raporteze creșteri de vânzări și să scape de autoturismele greu de vândut pe piața locală.
Conform lui Tu Le, fondatorul companiei de consultanță Sino Auto Insights, această practică a fost generată de un război al prețurilor care durează de aproape patru ani, determinând companiile să înregistreze orice vânzare posibilă. Criticile asupra vânzării de autoturisme cu „kilometraj zero” drept vehicule second-hand au fost aduse în discuție și de șeful producătorului auto Great Wall Motor, precum și de publicația People’s Daily, care a solicitat înăsprirea reglementărilor pentru a restabili ordinea pe piața locală.
Cu toate acestea, exporturile de automobile cu „kilometraj zero” sunt sprijinite activ de guvernele regionale din China. O analiză a documentelor emise de autoritățile locale a identificat 20 de guverne care descriu cum facilitează exportul acestor vehicule. Tacticile utilizate includ emiterea de licențe suplimentare pentru export, investiții în infrastructura de export și finanțarea evenimentelor de networking pentru a promova aceste exporturi.
Schema funcționează astfel: o mașină nou-nouță este achiziționată de un exportator, înmatriculată cu un număr chinezesc și înscrisă ca vehicul second-hand destinat exportului. Constructorul raportează vânzarea și colectează venitul, iar valoarea tranzacției devine dublă comparativ cu achiziția unui automobil nou sau second-hand. Aceasta încurajează guvernele locale să sprijine traderii, crescând artificial datele privind PIB-ul.
Practica a început după 2019, când China a autorizat exportul automobilelor second-hand. În prezent, mii de traderi sunt implicați în această activitate, iar estimările sugerează că din cele 436.000 de autoturisme și vehicule comerciale exportate de China în 2024 drept vehicule second-hand, 90% sunt, de fapt, vehicule cu „kilometraj zero”.
China a devenit cel mai mare exportator mondial de autoturisme noi în 2023, depășind Japonia, cu un total de 6,41 milioane de vehicule exportate, dintre care aproximativ 6% au fost autoturisme cu „kilometraj zero” exportate ca vehicule second-hand.