Înșelătoriile cibernetice: Cum să le recunoști și să te protejezi
Spoofingul, ”munca de acasă”, metoda filmulețului și platformele false sunt cele mai frecvente fraude din mediul online. Poliția Română are în lucru 928 de dosare de fraudă informatică, iar la nivel internațional, doar 4% dintre sume sunt recuperate.
Fraudele online se înmulțesc și devin tot mai sofisticate. Deși pot fi depistate dacă ești atent, este foarte probabil ca, odată ce ai căzut victimă unei fraude, să nu mai vezi niciodată banii înapoi. Poliția Română, prin secția de investigare a fraudelor informatice (SCCI), are înregistrate, la nivelul lunii aprilie, 928 de dosare de fraudă informatică, dintre care au fost soluționate 169. În 2025, au fost înregistrate 170 de dosare noi. Au fost audiate peste 600 de persoane și sunt investigate 73 de suspecți, dintre care 19 au fost reținuți.
În primele 4 luni, SCCI a înregistrat un număr de 1.187 dosare de atacuri informatice, dintre care 256 au fost soluționate. Fraudele din investiții au ajuns pe primul loc la nivel european. Mihai Rotariu, coordonator al Direcției Comunicare, Marketing și Media din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), a descris mecanismele fraudelor și modul în care acestea pot fi identificate. Infractorii din mediul online își perfecționează constant metodele, iar majoritatea fraudelor au trei elemente comune: emoția, urgența și solicitarea de informații personale.
Dacă regăsiți aceste elemente într-un apel, mesaj sau mail primit de la un necunoscut, este foarte probabil să fiți aproape de a cădea în capcană. Este crucial să opriți comunicarea și să raportați incidentul autorităților.
La nivel internațional, doar 4% dintre victimele fraudelor online reușesc să își recupereze banii pierduți și doar 28% dintre victime raportează fraudele către autorități. În 2024, pierderile victimelor din fraudele online au atins peste 1.000 de miliarde de dolari. Victimele au raportat un impact emoțional sever, incluzând sentimente de vulnerabilitate și pierdere a încrederii. Grupările de atacatori cibernetici sunt foarte bine organizate, iar banii sunt retrăși rapid. Este esențial să sesizăm autoritățile cât mai repede și, mai important, să prevenim astfel de fraude.
În aplicația Home’Bank, se va lansa în curând funcționalitatea „Închide-i apelul Fraudei”, care va afișa un mesaj clientului atunci când are un apel în curs și este pe cale să semneze o plată. Reprezentanții băncii sau autoritățile nu vor pune niciodată presiune pe o persoană să confirme o plată pentru a fi în siguranță.
Cele mai frecvente fraude
Metoda spoofing
Unul dintre cele mai întâlnite scenarii de fraudă folosește metoda spoofing-ului. Victima este sunată de către „bancă” sau o altă instituție, folosind un număr de telefon fals, și i se cere să verifice numărul respectiv pe Google. După ce victima confirmă numărul, atacatorul îi solicită să transfere banii într-un cont securizat, sub pretextul că contul său bancar a fost compromis. Victima, sub presiune și invocând un sentiment de urgență, transferă banii, fără a ști că aceștia ajung în contul infractorilor.
Munca „de acasă”
Ofertele false de angajare pe social media pot transforma victima în cărăuș de bani, folosindu-și propriul cont bancar pentru tranzacții solicitate. Este important să nu dați like și share pentru bani.
Frauda „tu ești în acest filmuleț”?
Acest tip de mesaj apare frecvent pe rețelele de mesagerie și social media, întrebând victima dacă este în materialul video trimis. Victima dă click pe clip, instalând un malware care îi compromite contul.
Platforme crypto și portofele false
Fraudele implică utilizarea unor influenceri sau persoane publice care promovează platforme necunoscute, legate de activități ilegale. Platformele de investiții nu solicită niciodată date personale sau link-uri pentru investiții.