De ce România nu mai domină piața benzinelor din Ucraina, în ciuda scăderii marjelor de profit de către OMV Petrom
România a exportat anul trecut 1,7 milioane de tone de benzină, din care aproximativ 45% au reprezentat livrări corporative pentru rețelele OMV, Petrom și Rompetrol din țările vecine, iar alte 25% au fost destinate pieței ucrainene. Concurența din nordul Europei ar putea reduce considerabil livrările către Kiev în acest an, o situație deja resimțită de OMV Petrom, care și-a redus exporturile, în ciuda diminuării marjelor de profit.
România a fost, pentru al treilea an consecutiv în 2024, cel mai important furnizor de benzină al Ucrainei, cu rafinăria Petrobrazi continuând să fie principala sursă de alimentare a Kievului, având o pondere de peste 35% în totalul importurilor. OMV Petrom a majorat cantitățile livrate Kievului cu aproape 40%, de la 206 mii tone în 2023 la 283 mii tone în 2024. Totuși, în luna mai a acestui an, România a coborât pe locul al treilea, fiind depășită de Lituania și Polonia. OMV Petrom a redus livrările cu 20% în luna mai.
Analiza grupului de consultanță ucraineană A-95 indică o schimbare radicală a situației în cursul acestui an. Furnizările directe de benzină către Ucraina sunt efectuate în principal de OMV Petrom, în timp ce volumul Rompetrol este livrat prin intermediul traderilor moldoveni.
Începând cu septembrie 2024, diferența dintre cotațiile benzinei din nordul Europei și cele din sud a început să scadă, iar producătorii lituanieni și germani au redus primele de tranzacționare din cauza excedentului, făcând benzina de la furnizorii occidentali mai ieftină decât cea importată din România. În ianuarie, prețul unui metru cub de benzină lituaniană sau germană la granița cu Ucraina era cu 34-46 de dolari mai mic decât prețul produsului românesc, în ciuda reducerii marjelor OMV Petrom cu 40-50 de dolari/metru cub.
În luna mai, Ucraina a importat din România 19,9 mii tone de benzină, în scădere cu 17% față de aprilie. Aceasta a permis Poloniei să stabilească un record lunar de 23,6 mii tone de benzină livrate Ucrainei (+33% față de aprilie). Lituania a menținut poziția de lider în livrări, cu aproximativ 44 de mii de tone expediate către Kiev, cu 37% mai mult decât în aprilie. PNK Orlen din Polonia a acoperit 61% din importurile totale de benzină ale Ucrainei.
OMV Petrom a anunțat o reducere de 15% a vânzărilor angro de produse rafinate în primul trimestru al anului, din cauza exporturilor mai mici către Ucraina, piață pe care anterior o domina. În ciuda unei creșteri a livrărilor din martie, România nu a mai fost cel mai mare furnizor de benzină al Ucrainei, fiind depășită de Lituania, unde PNK Orlen deține o rafinărie importantă.
Potrivit OMV Petrom, vânzările totale de produse rafinate au fost cu 7% mai mici decât în primul trimestru al anului trecut, în ciuda unui volum constant al vânzărilor cu amănuntul, care au reprezentat 58% din vânzările totale. CEO-ul companiei, Christina Verchere, a explicat că scăderea vânzărilor a fost influențată de intrarea altor jucători pe piață și de proximitatea României față de Ucraina.
OMV Petrom a început transportul rutier de benzină către Ucraina dintr-un terminal renovat din București, după ce până acum exporturile erau efectuate exclusiv pe cale feroviară.