Instituția unde talentul practic prinde avânt încă din primele zile de școală
Școala s-a încheiat… aceeași școală începe. Noul ministru al Educației, Daniel David, propune o viziune curajoasă și este deschis la consultări publice, dar se confruntă cu o rezistență din partea unui sistem disfuncțional. România rurală, cu sate depopulate și îmbătrânite, rămâne săracă, lipsită de oportunități și de viitor. Copiii din mediul rural, care reprezintă 45% din populația țării, conform datelor din 2025, au rezultate din ce în ce mai slabe la învățătură. Abandonul școlar devine o problemă majoră, iar ministrul afirmă că șansele de reușită ale copiilor din mediul rural sunt considerabil mai mici comparativ cu cele ale celor din mediul urban.
Rata de abandon școlar în mediul rural este alarmantă: 1 din 3 elevi abandonează studiile până la finalul clasei a VIII-a, iar 4 din 10 nu reușesc să obțină nota 5 la limba română. Aproape 9 din 10 liceeni nu termină liceul cu diploma necesară pentru a accesa învățământul superior. La nivel urban, 4 din 10 liceeni aleg să nu participe la examenul de bacalaureat, iar dintre cei care îl susțin, doar 70% îl promovează. România are, astfel, cei mai puțini absolvenți de învățământ superior din Uniunea Europeană.
Pentru a îmbunătăți situația, este esențial să prioritizăm accesul la educație de calitate pentru toți copiii și să reducem decalajul dintre învățământul rural și cel urban. Raportul „Raportul final de țară pe educație” al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) subliniază necesitatea unei curricule bazate pe formarea de competențe și abilități. Este imperativ să ne îndepărtăm de un sistem educațional bazat pe acumularea de cunoștințe teoretice, în favoarea dezvoltării abilităților practice.
Dezvoltarea învățământului în mediul rural și crearea de opțiuni de tip profesional dual, care îmbină teoria cu practica, este o soluție susținută de OCDE. Parteneriatele între unități școlare și companii private pot aduce beneficii atât elevilor, cât și angajatorilor, care se plâng de lipsa de pregătire a absolvenților. Un sondaj al Băncii Mondiale arată că 3 din 10 antreprenori consideră forța de muncă insuficient calificată o constrângere majoră pentru afaceri.
Asociația BookLand a inițiat un proiect ambițios: construirea primului Campus Preuniversitar Profesional în sistem dual în satul Vulturești, județul Argeș. Aceasta va oferi elevilor din N-E județului educație teoretică de calitate, dublată de formare profesională pe specializări variate, cu practică în întreprinderile sociale și la sediul operatorilor economici parteneri. Campusul se va deschide în septembrie 2025 și va putea forma până la 1.200 de elevi în cinci ani.
Campusul BookLand se va concentra pe dezvoltarea competențelor, încurajând tinerii să își descopere vocația prin activități practice chiar din clasa Pregătitoare. Elevii vor beneficia de burse profesionale și de studiu pentru cei cu rezultate excepționale. Abordarea asociației este în conformitate cu viziunea ministrului Educației de a crea un act educațional de calitate în mediul rural, unde resursele umane și dotările să fie de top.
În contextul în care 26,3% dintre tinerii români sub 25 de ani sunt șomeri, Campusul BookLand reprezintă o direcție de viitor pentru tinerii din mediul rural. Proiectul este construit exclusiv din sponsorizări private și are potențialul de a deveni autosustenabil. Această inițiativă este un model de bune practici pentru atragerea de fonduri private și creșterea eficienței în educație.
În ultimii 15 ani, BookLand a contribuit la sublinierea importanței educației prin diverse inițiative, inclusiv întâlniri cu personalități, burse și renovarea școlilor. Proiectul campusului este rezultatul parteneriatului public-privat, având ca obiectiv reducerea abandonului școlar din mediul rural și oferirea unui acces mai bun la educație de calitate.