Evaluare financiară a CT BUS de 100.000 lei, în contextul unei crize operaționale
Transportul public din Constanța se află într-o perioadă critică, cu recente măsuri contestate care au stârnit nemulțumiri în rândul angajaților și al cetățenilor. Primăria Constanța a achiziționat un Serviciu de Audit Tehnico-Economic pentru operatorul CT BUS S.A., în valoare de 100.000 de lei, de la SC TTL Planning SRL. Această decizie este considerată de sindicat ca fiind vârful aisbergului în contextul unei crize operaționale.
Sindicatul ridică vocea: „Serviciul public este în pericol”
Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe (CT BUS SA), prin președintele Gheorghe Radu Bogdan, a transmis o scrisoare deschisă, evidențiind măsuri distructive pentru activitatea CT BUS. Reducerea numărului de curse zilnice a dus la supraaglomerarea autobuzelor și timpi mari de așteptare. De asemenea, sindicatul acuză administrația locală de scăderea artificială a prețului pe kilometru, ignorând creșterea costurilor cu combustibilul și mentenanța, ceea ce ar putea conduce la falimentul operatorului.
Imposibilitatea negocierii unui nou contract colectiv de muncă, conform OUG nr. 156/2024, și reducerea drastică a bugetului pentru reparații au dus la imobilizarea multor autobuze, afectând capacitatea de transport a companiei, în contextul sezonului estival.
Demisii și divergențe în conducerea CT BUS
Pe 5 iunie, Sorin Țuțuianu, directorul general al CT BUS, și-a anunțat demisia, invocând diferențe de viziune cu primarul Vergil Chițac. Țuțuianu a criticat reducerea costului pe kilometru, considerând-o nesustenabilă și periculoasă pentru viitorul companiei. El a subliniat că măsurile recente afectează direct angajații, fără a evalua responsabilitățile manageriale.
Critici din partea fostelor conduceri
Fostul director Bogdan Niță a declarat că administrația locală a dus compania de la performanță financiară la pierderi de peste 50 de milioane de lei în patru ani. Niță a afirmat că, în 2021, a lăsat compania „pe zero” din punct de vedere financiar, dar în prezent, CT BUS se confruntă cu datorii de aproape 35 de milioane de lei, echivalentul a „200.000 de euro pierduți lunar”.
Niță a avertizat că auditul în derulare ar putea fi folosit pentru a justifica acoperirea pierderilor din bugetul local sau pentru declanșarea procedurii de insolvență.
Nevoia de soluții reale pentru transportul public
Situația de la CT BUS reflectă tensiunea dintre promisiunile de modernizare urbană și realitatea operativă. Deși administrația locală afirmă că susține dezvoltarea transportului public, măsurile recente par să contrazică acest obiectiv. Angajații încearcă să asigure un serviciu minim funcțional, în ciuda provocărilor legate de resurse și lipsa dialogului cu autoritățile.
Constănțenii își doresc un transport public civilizat și predictibil. Pentru a atinge acest ideal, este necesară o strategie de mobilitate urbană sustenabilă, bazată pe dialogul social și implicarea tuturor actorilor. Până atunci, autobuzele vechi circulă rar și pline, iar promisiunile de mobilitate durabilă rămân blocate.