Dragoș Pîslaru: Proiectele din PNRR cu incertitudini însumează 7,8 miliarde de euro
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat că suma proiectelor de investiții din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care au un semn de întrebare în prezent este de 7,8 miliarde de euro. Potrivit acestuia, această situație a fost generată de populismul în administrarea țării, precum și de mentalitatea de „merge și așa”.
Pîslaru a început o discuție preliminară pentru a identifica ce proiecte din PNRR pot fi implementate până la sfârșitul anului viitor. El a explicat că Comisia Europeană, împreună cu echipele de la ministere și cu echipa de la MIPE, a demarat o analiză pentru a evalua fezabilitatea proiectelor până la sfârșitul anului 2026.
„Discutăm aici de școli, spitale, segmente de autostradă, infrastructură feroviară, infrastructură socială, locuințe pentru tineri, bani pentru întreprinderile mici și mijlocii, precum și de împăduriri. Toate acestea au un risc semnificativ de ajustare”, a spus ministrul.
El a subliniat că ajungerea în această situație se datorează populismului din administrarea țării, care a condus la respingerea sau amânarea unor reforme necesare. Pîslaru a afirmat că s-a alocat prea multă energie pentru selecția proiectelor ce ar trebui incluse în PNRR și prea puțin pentru implementarea lor.
Ministrul a menționat că România a experimentat o întârziere în implementarea unor proiecte, și a subliniat că trebuie evitarea pierderii banilor nerambursabili. El a informat premierul Ilie Bolojan despre gravitatea situației și a organizat o întâlnire cu toate ministerele relevante pentru a pregăti un plan de acțiune.
În ceea ce privește infrastructura, Pîslaru a declarat că există segmente din autostrăzile A7 și A8 care nu au progres fizic și care este greu de crezut că vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2026. De asemenea, au fost identificate probleme și în sectorul feroviar, unde din cei 2741 de kilometri care trebuiau modernizați, 854 de kilometri sunt cu semn de întrebare.
„Infrastructura feroviară este o prioritate foarte mare pentru România. Vom căuta surse alternative de finanțare, dar este esențial să nu pierdem ocazia de a finaliza aceste proiecte la timp”, a concluzionat Pîslaru.