Maratonul Profit „Fabricat în România” – Ediția a III-a
La Maratonul Profit “Made in Romania” – Ediția a III-a, Cristina Chiriac, președinte al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), a subliniat necesitatea ca statul român să se implice activ în promovarea evenimentelor de succes, multe dintre acestea fiind inițiate de mediul de afaceri. Evenimentul a fost transmis în direct pe platformele Profit.ro și la postul de televiziune Prima News, având sprijinul mai multor parteneri, inclusiv ANSI, Auchan, Aqua Carpatica, CEC Bank, ConectX, Cloud 9 Residence, International Alexander și Kaufland.
Chiriac a prezentat brandul Flori de Ie, fondat în 2014, care promovează produsele tradiționale românești. Această afacere socială a sprijinit peste 200 de femei din mediul rural și a crescut rapid, având produse realizate manual, fiecare ie necesitând până la 8 săptămâni de muncă din partea a 7 femei cusătoare. Deși a început ca un antreprenoriat social, Flori de Ie este acum o afacere stabilă, cu zece ani de activitate economică și cu investiții semnificative în marketing.
Chiriac a evidențiat dificultățile întâmpinate în promovarea produselor tradiționale românești, subliniind lipsa strategiilor de promovare pentru acest segment nișat. Ea a menționat importanța festivalului România Autentică, creat pentru a promova cultura românească. Festivalul a debutat în 2016 în satul Hobița și a reunit în 2025 peste 125 de meșteșugari și 5 tezaure umane vii.
Președintele CONAF a criticat distanța dintre politicieni și antreprenori, evidențiind că antreprenorii sunt cei care aduc contribuții reale în comunități. CONAF a ajuns la 30 de sucursale în 30 de județe, planificând să deschidă o filială în Mehedinți în 2025, unde alte confederații nu au reușit să ajungă în ultimele trei decenii.
Chiriac a denunțat dialogul fragmentat între guvern și mediul de afaceri, solicitând o implicare reală în elaborarea programului de guvernare 2025–2028. Ea a subliniat că antreprenorii nu ar trebui să fie vizați pentru corecțiile bugetare, ci instituțiile ineficiente, care ar trebui restructurate pentru a rezolva problemele structurale ale economiei românești.
“Dacă vrem să acoperim deficitul bugetar, trebuie să înceapă corecțiile cu instituțiile care nu s-au conformat. Mediul de afaceri a fost ‘copilul cel bun’, dar provocările structurale din 2025 pot afecta grav antreprenorii, mai ales pe cei aflați la început de drum,” a concluzionat Cristina Chiriac.