Dacia și Jeep: O rivalitate în creștere
Dacia își propune să devină un competitor pentru Jeep, vizând clienți care caută soluții mai accesibile, dar cu performanțe robuste. Conform unui test-drive realizat de o publicație din Irlanda, Dacia ar putea atrage o parte dintre clienții Jeep din Europa. Laurens van den Acker, directorul de design al grupului Renault, a afirmat că nu există un competitor serios pentru Jeep în Europa și s-a întrebat: „De ce nu ar putea fi Dacia așa ceva?”
În ultimii 4-5 ani, Dacia a lucrat la consolidarea unei imagini de mașină de aventură, în special prin modelul Duster, dar și prin alte modele, cum ar fi Sandrider, care a participat la Raliul Dakar. Scopul Dacia este de a atrage clienți de la brandul Jeep, care a intrat recent pe segmentul accesibil și s-a comparat cu Dacia.
Testul realizat de jurnaliștii de la Irish Times asupra noului SUV Duster a avut concluzii favorabile, subliniind că Duster ar trebui inclus pe lista automobilelor utile, „într-o lume a alegerilor ostentative și a snobismului față de siglă”. Aprecierea a venit în special după testarea motorizării hibride 1.6 litri de 140 CP, care este singura variantă cu cutie automată. Jurnaliștii au remarcat un salt semnificativ în stilul Duster-ului odată cu a treia generație, menționând detalii mai grandioase decât oricând. Totuși, interiorul este considerat cel mai mare atu, cu un design care maschează materialele plastice ieftine prin modele ingenioase.
În privința prețului și a conceptului de „marcă ieftină”, autorul articolului a observat că Dacia își propune să se desprindă de imaginea sa de low-cost și să se poziționeze ca o marcă pentru activități în aer liber, o alternativă europeană mai avantajoasă la Jeep. Printre argumentele care susțin această poziționare se numără barele de protecție, extensiile aripilor și accesoriile de camping.
Motorul Duster este apreciat, dar este menționat că cei care așteaptă viteza unui GTI ar putea fi dezamăgiți. Totuși, există o comparație cu brandul american 4×4, iar jurnaliștii subliniază un sentiment de rudenie în modul de conducere al Duster-ului, similar cu cel al mașinilor Jeep. „Este o senzație care te face să simți că pornești într-o aventură, chiar dacă doar ieși afară să cumperi lapte. Este extraordinar de plăcută”, concluzionează autorii.
Dacia Duster este, în prezent, cel mai accesibil SUV cu tracțiune 4×4 din Europa în segmentul B-SUV, având dimensiuni apropiate de cele ale segmentului compact. Acesta oferă versiuni mai ieftine pentru cei care nu necesită tracțiune integrală, dar doresc un vehicul versatil pe teren accidentat. Duster-ul dispune de un pachet minim de asistență pentru siguranță, echipamente de conectare și entertainment comparabile cu cele ale rivalilor săi, precum și suficient spațiu pentru 4-5 persoane și bagajele necesare pentru concedii.
Rivalitatea dintre Dacia și Jeep s-a intensificat odată cu intrarea Jeep pe segmentul B-SUV cu modelul Avenger, care este mai mic decât Duster și nu oferă tracțiune integrală decât în configurația 4xe. Dacia urmează să lanseze atât pe Bigster, cât și pe Duster, un model similar. Antonio Filosa, CEO al Stellantis, a comparat modelul Avenger cu rivalii săi din segment, menționând Dacia Duster, Toyota Yaris Cross și VW T-Roc ca fiind principalii competitori.