Ritualuri și obiceiuri: Modul în care românii celebrează Sărbătoarea Sfinților Petru și Pavel
Pe 29 iunie, creștinii ortodocși sărbătoresc Sfinții Apostoli Petru și Pavel, figuri esențiale ale creștinismului, simboluri ale pocăinței și iertării. Acești apostoli sunt ocrotitorii spirituali ai persoanelor aflate în penitenciare, având în vedere că amândoi au greșit față de Dumnezeu: Petru s-a lepădat de Hristos, iar Pavel a persecutat creștinii.
Sărbătoarea este marcată nu doar prin tradiții religioase, ci și printr-o bogată încărcătură simbolică. Sfântul Petru este considerat stăpânul lupilor și păzitorul grindinei, având rolul de a purta necazurile oamenilor înaintea lui Dumnezeu. În imaginarul popular, el este văzut la marile sărbători stând la masa împărătească în ceruri, dar și printre oameni, adesea în ipostaze hazlii.
Sfântul Petru, fost pescar din Betsaida Galileei, a fost numit inițial Simon și este primul care l-a mărturisit pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu. Deși s-a lepădat de Hristos de trei ori, el devine liderul apostolilor după Înălțarea Domnului și a fost răstignit cu capul în jos la Roma, în anul 67. Sfântul Pavel, cunoscut inițial ca Saul din Tars, a fost un persecutor fervent al creștinilor până la convertirea sa pe drumul Damascului. El a devenit unul dintre cei mai mari teologi ai Bisericii, predicând în numeroase călătorii misionare și scriind 14 epistole incluse în Noul Testament. Pavel a fost martirizat prin decapitare, tot în anul 67, la Roma.
Obiceiuri și interdicții populare
Ziua de 29 iunie este însoțită de numeroase obiceiuri și interdicții în tradiția românească:
- Se spune că în această zi apar licuricii, scântei din biciul Sfântului Petru, care ghidează cei rătăciți.
- Este o zi de pomană pentru cei adormiți, iar femeile împărtășesc mâncare gătită și vase de lut cu apă.
- Nu se lucrează în gospodărie, nu se toarce, nu se spală și nu se aruncă gunoiul din casă.
- Mărul nu se scutură pentru a proteja ogoarele de grindină.
- Femeile văduve nu mănâncă mere până la Sfântul Ilie pentru a rămâne sănătoase.
Din punct de vedere agrar, această sărbătoare marchează mijlocul verii, începutul secerișului și o nouă etapă de muncă. În folclor, Sânpetru este văzut ca cel care „împarte hrana animalelor sălbatice”, „fierbe grindina ca să o mărunțească” și „deschide cerul” în nopțile marilor sărbători.
Târgul de pe Muntele Găina
În apropierea acestei sărbători, se organizează Târgul de pe Muntele Găina, o manifestare culturală și etnografică cu rădăcini străvechi, dedicată inițial zeiței Gaea, protectoarea femeilor măritate. Târgul a evoluat de-a lungul timpului și este cunoscut astăzi ca Târgul de Fete, combinând tradiția cu spectacolul, dansul popular și bucuria revederii și schimbului de mărfuri.