ANI a identificat trei situații de incompatibilitate în rândul a 300 de declarații de avere ale consilierilor locali din ultimii trei ani
O evaluare preliminară a peste 300 de declarații de avere și de interese depuse în ultimii 3 ani de consilieri locali și județeni, realizată de Agenţia Naţională de Integritate (ANI), a relevat trei cazuri de incompatibilitate. Aceste situații implică consilierii locali care au încheiat contracte cu autoritățile locale din care făceau parte, în valoare totală de peste 1 milion de lei.
Inițiativa ANI se aliniază procesului de implementare a unui instrument automatizat de analiză a declarațiilor, menit să faciliteze identificarea timpurie a posibilelor incidente de integritate, cum ar fi incompatibilitățile sau nerespectarea interdicției de trei ani prevăzute de Legea nr. 176/2010.
Cazurile de incompatibilitate
Cele trei cazuri de incompatibilitate sunt următoarele:
- Szafata Andras: În perioada exercitării mandatului de consilier local în Orașul Băile Tușnad, soția sa, în calitate de administrator și asociat unic al unei societăți comerciale, a încheiat un contract de prestări servicii de consultanță cu U.A.T. Băile Tușnad în valoare de 12.742,48 lei.
- Zsigmond Ambrus: În perioada exercitării mandatului de consilier local la CL al comunei Brâncovenești, două societăți comerciale în care deține calitatea de asociat și funcția de administrator au încheiat 20 de contracte cu U.A.T. Brâncovenești, în valoare totală de 861.617,30 lei.
- Costel Negruț: În perioada exercitării mandatului de consilier local la CL al comunei Corod, societatea comercială în care fiul său deține calitatea de asociat unic și funcția de administrator a încheiat 3 contracte cu U.A.T. Corod, în valoare de 184.717,70 lei.
Contextul legal
Prevederile legale încălcate se regăsesc în art. 90, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003, care stipulează că „consilierii locali și consilierii județeni care au funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări sau furnizare de produse cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, inclusiv cu instituțiile sau regiile autonome de interes local.”
Aceste măsuri vin ca urmare a recomandărilor formulate României în Raportul Grupului de State Împotriva Corupției (GRECO), care sugerează creșterea capacității de procesare a datelor ANI și consolidarea abordării proactive a Agenției în monitorizarea declarațiilor de avere și de interese.