Nike își diversifică producția în afara Chinei
Gigantul american din industria echipamentelor sportive Nike a anunțat că va reduce semnificativ dependența de producția din China destinată pieței din Statele Unite, pentru a diminua impactul noilor tarife comerciale impuse de administrația Trump asupra importurilor. Anunțul a fost făcut în cadrul unei conferințe cu investitorii, după ce Nike a raportat rezultate financiare peste așteptări pentru trimestrul patru, ceea ce a dus la o creștere de 11% a acțiunilor în tranzacțiile extinse de vineri.
Conducerea companiei a precizat că noile tarife ar putea adăuga până la 1 miliard de dolari în costuri suplimentare pentru Nike. În prezent, aproximativ 16% din încălțămintea Nike vândută în SUA este fabricată în China, dar directorul financiar Matthew Friend a anunțat că acest procent va fi redus la o valoare de o singură cifră până la finalul lunii mai 2026, prin redistribuirea capacităților de producție către alte țări.
”Vom optimiza mixul de aprovizionare și vom aloca producția în mod diferit la nivel global pentru a atenua presiunea noilor costuri în SUA”, a declarat Friend. În plus, Nike va evalua posibilitatea unor reduceri de costuri la nivel corporativ și a introdus deja creșteri de prețuri pentru anumite produse în Statele Unite.
Sectorul bunurilor de larg consum este printre cele mai afectate de conflictul comercial dintre SUA și China, însă analiștii estimează că Nike nu va pierde semnificativ din cota de piață, deoarece și alți competitori vor fi nevoiți să ajusteze prețurile. David Swartz, analist Morningstar, a comentat că ”tarifele impuse sunt semnificative, dar este probabil ca și alte mărci sportive să scumpească produsele, ceea ce va limita pierderile Nike”.
În ceea ce privește strategia comercială, CEO-ul Elliott Hill a evidențiat revenirea categoriei de alergare, care a înregistrat din nou creștere în trimestrul patru, după o perioadă de stagnare. Nike a mizat pe lansări de noi modele performante, precum Pegasus și Vomero, reducând în același timp producția de sneakerși clasici, precum Air Force 1.
Cheltuielile de marketing ale companiei au crescut cu 15% față de anul anterior, culminând cu un eveniment special desfășurat la Paris, unde atleta sponsorizată Faith Kipyegon a încercat să alerge o milă în sub patru minute. Deși nu a atins obiectivul, a stabilit un nou record neoficial.
Nike estimează o scădere a veniturilor în primul trimestru fiscal în ”zona de mijloc a unei singure cifre procentuale”, ceea ce este mai bine decât așteptările analiștilor, care prognozau o contracție de 7,3%. În trimestrul patru, vânzările companiei au scăzut cu 12%, la 11,10 miliarde dolari, dar au depășit prognoza pieței de 10,72 miliarde dolari.
Totuși, China rămâne o provocare majoră pentru Nike, iar oficialii au admis că redresarea pe această piață va necesita timp, în contextul unei economii în scădere și al unei concurențe intense din partea brandurilor locale. La finalul lunii mai, stocurile Nike s-au menținut stabile, la 7,5 miliarde dolari.