Schimbări pe micul ecran: Mesajele privind „sarea și grăsimile” și „cei 2 litri de apă” ies din uz
Mesajele despre „sare şi grăsimi” sau „minimum 2 litri de apă” vor dispărea din pauzele publicitare ale televiziunilor, în urma adoptării unor noi reglementări de către Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA). Aceste schimbări fac parte dintr-o serie de modificări ale Codului de Reglementare în Audiovizual, legislaţia secundară a CNA.
Noile mesaje adoptate de CNA nu vor mai fi denumite „avertizări”, ci „mesaje de conştientizare” și vor avea un „termen de valabilitate” de un an de la intrarea în vigoare a Codului. După acest termen, CNA poate reînnoi lista mesajelor.
În premieră, noile reglementări vor include și mesaje despre vaccinare, cum ar fi: „Vaccinarea previne apariţia unor boli grave. Vaccinarea este esenţială pentru sănătatea copilului tău”. De asemenea, vor fi introduse mesaje despre suplimentele alimentare, precum: „Suplimentele alimentare nu vindecă şi nu pot înlocui tratamentele prescrise de medic”.
Printre noile mesaje care vor fi prezentate de televiziuni se numără:
- „Şansele recuperării copilului cu autism cresc în primii trei ani de viaţă. Consultă medicul de familie pentru aplicarea screeningului în autism”;
- „Creşte-ţi copilul cu dragoste, fără violenţă! Bătaia nu e o metodă de disciplinare”;
- „Pentru susţinerea economiei locale, cumpăraţi în mod conştient produse şi servicii autohtone”;
- „Consumul de droguri şi jocurile de noroc dau dependenţă. Alege să nu-ţi distrugi viaţa, cere ajutor”;
- „Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului sunt garantate doar în democraţie şi sunt baza valorilor europene”;
- „Comercializarea către minori a alcoolului, a ţigărilor şi a băuturilor energizante este interzisă prin lege”;
- „Pentru a fi pregătiţi în situaţii de urgenţă, consultaţi site-ul fiipregătit.ro”;
- „Mai multă mişcare, mai puţin stres! Sportul îţi îmbunătăţeşte echilibrul fizic şi mental”;
- „Şi unei cărţi îi poţi da follow, like sau share. Intră în reţea: citeşte!”;
- „Fraudele online îţi ameninţă siguranţa financiară. Accesaţi site-ul dns.ro”.
Noul Cod Audiovizual va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, cu excepţia unui articol referitor la publicitatea pentru jocurile de noroc, care va intra în vigoare la 90 de zile.
Apariția vedetelor în reclamele la jocuri de noroc va fi interzisă
Conform noilor reglementări, vedetele nu vor mai putea apărea în reclamele la jocurile de noroc difuzate pe TV, radio și online. Această decizie a fost votată în cadrul unei şedinţe publice a CNA, iar articolul relevant stipulează că „este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau alte persoane celebre”.
Noul articol 110, alineat 7 din Codul Audiovizual va deveni obligatoriu în câteva luni, iar contestările din partea unor instituţii sau companii de jocuri de noroc au fost respinse în unanimitate.
Modificări privind horoscopul și numerologia
CNA a adoptat, de asemenea, o modificare a Codului de Reglementare în Audiovizual pentru emisiunile care conţin horoscop sau numerologie. La propunerea Ministerului Educaţiei, televiziunile şi radiourile vor fi obligate să adauge o menţiune la începutul acestor programe: „Informaţiile din acest program nu au bază ştiinţifică”.
Aceste modificări vin în contextul în care CNA integrează și zona de online în atribuțiile sale, vizând promovarea jocurilor de noroc, reclamele la IFN-uri și suplimentele alimentare, precum și activitatea influenceri-lor.