Controale riguroase pe litoral
În data de 4 iulie 2025, echipele Comandamentului Litoral al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au desfășurat acțiuni de control la agenți economici din stațiunile de pe litoralul românesc, efectuând un număr de 37 de verificări, dintre care două ca urmare a reclamațiilor consumatorilor.
În urma acestor controale, au fost întocmite 27 de procese verbale de constatare a contravențiilor și 9 procese verbale de casare pentru produse neconforme. Au fost aplicate 45 de sancțiuni contravenționale, dintre care 16 amenzi în valoare cumulată de 59.000 de lei și 29 de avertismente. Valoarea produselor retrase din circuitul comercial prin ordin de casare a fost de 3.760 de lei. De asemenea, s-a decis închiderea temporară a activității unor unități din zona de cazare și alimentație publică, precum Vila M (SC Eurocons SRL), Profi Room Service din Năvodari, Vila Păun (Belamobest SRL) și Hostel La Gerald (La Gerald SRL).
Controalele s-au concentrat pe unitățile de alimentație publică, unde au fost identificate numeroase nereguli grave. De exemplu, în unele vitrine de prezentare, temperatura era de 12 grade Celsius, deși producătorul recomanda întreținerea produselor la 0-4 grade sau cel mult 7 grade. Ouăle erau depozitate necorespunzător, alături de alte produse alimentare, iar graficele zilnice de înregistrare a temperaturilor nu erau completate. Au fost găsite tăvi murdare, echipamente de lucru neigienizate și ambalaje depozitate necorespunzător.
Inspectorii au constat lipsa mapei turistului, a afișajelor obligatorii, inclusiv mesajul Pro-Natura, certificatul de clasificare turistică, autorizația de la primărie, orarul de check-in/check-out și măsura băuturilor verificată metrologic. De asemenea, frigiderele erau neconforme, saltelele erau pătate și prezentau fire de păr, iar piscinele nu afişau buletinele de analiză a apei sau specificații privind adâncimea. Plasele pentru insecte lipseau, iar echipamentele frigorifice erau în stare precară, cu rugină, mucegai și insecte vii sau moarte.
Comisarii au găsit, de asemenea, impurități vizibile în apa din agregatele de menținere la cald, care depășeau 60 de grade Celsius. În spațiile de depozitare, au fost identificate pânze de păianjen, straturi groase de praf, produse aglomerate și nerespectarea regulilor de vecinătate între diferite tipuri de alimente. Legumele și fructele erau depreciate, iar unele fructe comercializate erau neconforme cu eticheta, cum a fost cazul piersicilor etichetate cu calibru 35+ mm, dar care măsurau în realitate doar 25 mm.
ANPC a sancționat și practicile comerciale incorecte, cum ar fi promovarea produselor în cadrul unor promoții tip „5+1” fără a avea produsul de referință pe stoc sau fără a afișa țara de origine a produselor. Aceste abateri afectează drepturile consumatorilor și siguranța acestora, motiv pentru care s-au aplicat măsuri ferme.
„În urma fiecărui control pe care-l desfășurăm ajungem la concluzia că românii nu prea au înțeles dictornul: „clientul nostru, stăpânul nostru”. Să oferi servicii de genul acesta și marfă de proastă calitate, în condițiile în care omul respectiv plătește pentru ele și a muncit pentru acei bani, înseamnă că nu ai pic de respect față de oamenii datorită cărora tu îți permiți acea afacere. O să închidem și o să dăm amenzi până ne vom plictisi și noi, și ei!”, a declarat Cristian Popescu Piedone.