Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4 din București
Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4 din București, care include proiectarea și execuția, este în plină desfășurare. În această perioadă, ofertele depuse de constructori sunt evaluate, iar trei asocieri formate din mai multe companii s-au înscris la licitație. Printre acestea se numără și două companii bulgărești cu un istoric controversat. Una dintre ele este subiectul unei anchete de corupție demarate de procurorii europeni, în timp ce cealaltă a fost anchetată anterior în România.
Guvernul a adoptat pe 4 iulie un proiect prin care sunt stabiliți „indicatorii tehnico-economici” ai extinderii Magistralei 4 de metrou, care va lega Gara de Nord de Gara Progresul. Noul tronson va avea o lungime de 12 kilometri, va include 13 stații și un depou nou construit, iar lucrările sunt estimate să dureze 50 de luni. Valoarea totală a investiției se ridică la 17 miliarde de lei, fonduri care provin din Fonduri Externe Nerambursabile și de la bugetul de stat.
„Prin construirea acestei magistrale se va realiza cea mai mare și importantă linie de metrou pe diametrala nord-sud a orașului, care va conecta Aeroporturile Internaționale Otopeni și București Băneasa cu gările de cale ferată Băneasa, Basarab, Gara de Nord și Gara Progresul, facilitând astfel interconectarea cu transportul public de suprafață”, conform Notei de Fundamentare a proiectului.
Detalii despre licitație
Licitația pentru extinderea rețelei de metrou M4, secțiunea Gara de Nord – Gara Progresul, a fost lansată de Primăria Sectorului 4 și este în derulare de anul trecut. Proiectul are o valoare de 11 miliarde de lei și este împărțit în două loturi: Gara de Nord – Eroii Revoluției 2 și Eroii Revoluției – Gara Progresul. În prezent, licitația se află în etapa de „evaluare financiară”, care ar trebui să se finalizeze pe 30 august 2025.
Printre asocierile de firme participante se numără:
- Prima asociere este condusă de compania turcă GÜLERMAK, care a câștigat contracte pentru metroul din Cluj-Napoca și pentru o secțiune din M6, metroul spre Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni.
- A doua asociere este condusă de Construcții Erbașu, împreună cu Concelex și BogArt, care au câștigat multiple contracte publice în București.
- Al treilea consorțiu este format din Dogus (Turcia), GP Group (Bulgaria) și Trace Group (Bulgaria).
GP Group, ofertant pentru extinderea liniei de metrou M4, este reprezentată în România de Ștefan Totev. Compania se află în centrul unei investigații a Parchetului European (EPPO) legate de corupție pe fonduri europene, cu un prejudiciu de 94.5 milioane de euro. Totev este acuzat că a falsificat documente pentru câștigarea unei licitații de modernizare a unei linii de cale ferată din Bulgaria, iar GP Group a fost implicată într-un scandal de corupție în 2018, denumit „GPGate”, care a dezvăluit rețele de companii de consultanță care manipulează licitațiile publice.
De asemenea, Trace Group Hold, parte din aceeași asociere, a fost subiectul unei anchete a procurorilor români pentru activități ilegale în construcția autostrăzii Ploiești-Buzău. Această companie a fost implicată anterior în controverse legate de execuția unor lucrări în Bulgaria, inclusiv un accident tragic din 2018 soldat cu 20 de morți.