Primul colos european ce îmbrățișează robotaxi-urile se confruntă cu scepticismul cetățenilor
Serviciile de mobilitate cu vehicule robotaxi, una dintre cele mai avansate tehnologii din industria auto, nu se bucură de un nivel ridicat de încredere din partea populației din Europa, conform unui studiu recent. Această neîncredere ar putea întârzia implementarea acestor servicii în marile orașe europene.
Apariția mobilității fără șofer a fost anticipată cu mai bine de un deceniu de specialiști. Evoluția sistemelor de asistență pentru mașini a avansat suficient pentru a permite utilizarea acestora în transportul public, sub forma robotaxi-urilor. În prezent, Germania este singura țară din Europa care beneficiază de servicii reale de transport public cu vehicule fără șofer. Volkswagen a testat o flotă de vehicule ID.Buzz echipate cu această tehnologie timp de mai mulți ani, iar serviciile autorizate pentru teste au devenit acum servicii publice, având potențialul de a se extinde în orașele unde autoritățile permit implementarea unor trasee de robotaxi.
Un sondaj realizat de Civey, la solicitarea Automobilwoche, referitor la impactul introducerii transportului cu robotaxi în Germania, relevă o reticență semnificativă a populației față de această tehnologie. Aproape 62% dintre respondenți au declarat că nu sunt interesați de serviciul de robotaxi, iar 45% au spus un nu categoric, în contrast cu doar 16% care au afirmat că sunt interesați. Doar 9% dintre germani sunt indeciși, în timp ce restul au o opinie pro (Mai degrabă Da – 13% și Mai degrabă Nu – 17%).
Reticența față de robotaxi-uri este predominantă în rândul celor cu vârste peste 50 de ani, însă și tinerii nu manifestă un sprijin considerabil. Singurul segment în care susținerea se apropie de respingere este cel al persoanelor cu vârste între 30 și 39 de ani.
Atitudinea populației din Germania este crucială pentru extinderea acestor servicii, având în vedere că Germania este cea mai mare piață auto din Europa, cu un număr semnificativ de producători de vehicule și o populație educată în domeniul automobilelor.
În Statele Unite, Google a dezvoltat și implementat serviciul de robotaxi prin intermediul Waymo, care oferă deja transport în mai multe orașe americane, realizând aproximativ 250.000 de curse pe săptămână. Tesla încearcă, de asemenea, să intre pe acest segment, dar se află în faza de testare și omologare, întâmpinând obstacole.
China are un avans considerabil în domeniu, având mai multe companii care dezvoltă vehicule de transport public de tip robotaxi și programe de testare. Un studiu realizat de S&P Global Mobility indică faptul că avansul Chinei în domeniul mașinilor autonome va conduce la vânzări importante după 2035, estimându-se că aproximativ 800.000 de mașini robotaxi vor fi vândute și operate la nivel global, mai mult de jumătate dintre acestea în China. Companii chineze precum Baidu și Xpeng dezvoltă deja vehicule robotaxi și intenționează să le lanseze în curând.
Provocarea majoră pentru companiile care doresc să ofere servicii de transport fără șofer în Europa va fi legată de siguranța pasagerilor. Deși tehnologia actuală de asistență oferă un grad de siguranță mai mare decât cel al șoferilor umani, având în vedere că majoritatea accidentelor sunt cauzate de erori umane, scepticismul rămâne un obstacol de înfruntat.
Piața serviciilor de transport cu robotaxi este estimată la aproximativ 100 de milioane de euro și ar putea ajunge, în următorii 10 ani, la 400 de milioane de euro.