Oportunități de finanțare și training profesional pentru tinerii absolvenți de liceu
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) reaminteşte absolvenţilor de învățământ din promoţia 2025 că trebuie să se înregistreze în evidenţele instituţiei pentru a beneficia de serviciile destinate integrării pe piaţa muncii. Termenul de 60 de zile se calculează din ziua următoare a datei absolvirii studiilor, indiferent dacă absolvenții au promovat sau nu examenul de bacalaureat.
Prin înregistrarea în evidențele agențiilor județene pentru ocuparea forţei de muncă, tinerii pot beneficia de următoarele servicii:
- informare şi consiliere profesională,
- medierea muncii,
- cursuri de formare profesională,
- prima de inserție pentru absolvenţii care se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni.
Conform Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj, absolvenţii instituţiilor de învăţământ, cu vârsta minimă de 16 ani, care se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în termen de 60 de zile de la absolvire, pot beneficia de o primă de inserţie egală cu 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă (ISR) în vigoare la data încadrării (ISR – 660 lei), respectiv 1.980 lei. De asemenea, primesc prime de mobilitate, fiind sprijiniţi în integrarea pe piaţa muncii.
În luna octombrie, ANOFM va organiza, la nivel naţional, Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi, pentru a facilita întâlnirea tinerilor cu potențiali angajatori. După expirarea termenului de 60 de zile de la absolvire, absolvenții care se înregistrează ca persoane în căutarea unui loc de muncă pot beneficia, la cerere, de indemnizație de șomaj, în cuantum de 50% din valoarea ISR, respectiv 330 lei, pentru o perioadă de 6 luni.
Cerinte pentru indemnizația de șomaj
Absolvenții instituțiilor de învățământ beneficiază de indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc următoarele condiții:
- sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă în termen de 60 de zile de la absolvire,
- sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap, în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă.
Pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, absolvenții trebuie să se înregistreze în evidențele AJOFM sau ale unui furnizor acreditat în termen de 60 de zile de la data absolvirii.
Actele necesare înregistrării
Documentele necesare pentru înregistrarea în evidenţele AJOFM includ:
- actul de identitate,
- actele de studii și de calificare în original,
- curriculum vitae, conform modelului comun aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1021/2004,
- declarație pe proprie răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, referitoare la eventualele restricții medicale.