Ministerul Finanțelor clarifică: O adresă comună nu transformă un contribuabil într-un suspect de rea-credință!
Ministerul Finanțelor a subliniat că un contribuabil care are sediul social declarat, conform legii, la o adresă comună cu alți contribuabili nu poate fi considerat de rea-credință doar din acest motiv. Această precizare vine după ce, în luna iunie, Curtea de Conturi a atras atenția asupra necesității investigării contribuabililor care au sediile fiscale la aceeași adresă și care înregistrează datorii importante la bugetul de stat.
Ministerul a oferit un exemplu din raportul Curții de Conturi, menționând un caz în care peste 300 de societăți sunt înregistrate la aceeași locație, dar cu un comportament fiscal în general corect. Înregistrarea mai multor firme la aceeași adresă este frecvent întâlnită în cazuri normale, cum ar fi parcurile logistice.
Conform datelor, în România există 2.440 de adrese care însumează datorii de peste 1 milion lei fiecare, la care sunt înregistrate multiple societăți comerciale. Numărul total de firme cu sediul social la aceste adrese este de 47.513, având datorii totale cumulate de aproape 30 miliarde de lei. Ministerul Finanțelor a subliniat că analiza de risc efectuată de ANAF trebuie să includă indicatori care să surprindă și comportamentele neconforme.
Critici la adresa ANAF au fost formulate și de politicieni, printre care premierul Ilie Bolojan, care a declarat că este anormal să existe zeci de sedii de companii fictive la o adresă care au restanțe semnificative la TVA.
Ministerul Finanțelor a declarat: „Potrivit legislației în vigoare, nu este interzis ca la aceeași adresă să funcționeze sau să fie înregistrat sediul social al mai multor firme. În acest context, un contribuabil nu poate fi considerat de rea-credință doar din simplul motiv că are sediul social declarat la o adresă comună cu alți contribuabili.”
Un exemplu menționat arată că, la una din adresele identificate, peste 300 de societăți comerciale au obligații fiscale neachitate totale de circa 7,9 milioane lei, dintre care doar 11 contribuabili au restanțe fiscale, reprezentând 3,4% din total.
Referitor la cuantumul obligațiilor fiscale, este important de menționat că unul dintre contribuabili avea, la data de 31 decembrie 2023, obligații fiscale de 7,4 milioane lei, pentru care beneficia de înlesnire la plată în derulare, iar la 13 iunie 2025, sumele restante erau de 1,21 milioane lei. Conform Codului de procedură fiscală, aceste obligații nu intră în categoria obligațiilor fiscale restante, ceea ce înseamnă că la respectiva adresă doar 10 societăți comerciale figurează cu obligații fiscale neachitate, în cuantum de 500.000 lei.
ANAF a anunțat un amplu proces de digitalizare începând cu anul 2024, care va eficientiza activitatea de risc și control fiscal. Organismele de control fiscal vor selecta contribuabilii pentru verificări pe baza analizei de risc, iar în cazul identificării contribuabililor cu risc fiscal, se vor aplica măsuri graduale de conformare, inclusiv acțiuni de control antifraudă sau inspecție fiscală.
Organele de control fiscal au obligația de a sesiza organele judiciare competente pentru constatările care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracțiuni, conform legislației în vigoare.