Cât a investit România, prin intermediul Portului Constanța, pentru achiziția Portului Giurgiulești din Republica Moldova?
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (APM), controlată de statul român prin Ministerul Transporturilor, cu 80% din capital, a depus ofertă angajantă de achiziție, în valoare de circa 62 milioane dolari, la licitația de vânzare a ICS Danube Logistics, operatorul Portului Giurgiulești din Republica Moldova, la care acționar unic este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). APM s-a angajat, pe lângă suma de 62 milioane dolari, să efectueze ulterior investiții de minimum 28 milioane de dolari în Portul Giurgiulești.
Stadiul tranzacției
Consiliul pentru Examinarea Investițiilor de Importanță pentru Securitatea Statului de la Chișinău a aprobat pe 11 iulie investiția APM, strict din punct de vedere al securității naționale. Totuși, tranzacția nu a fost perfectată, iar părțile sunt încă în negocieri. Dacă APM va câștiga licitația, prețul de cumpărare convenit va fi achitat cel mai devreme la 31 decembrie 2025 sau pe parcursul anului viitor.
Contestația Fondului Proprietatea
Fondul Proprietatea (FP), acționar minoritar al Portului Constanța, cu 20% din acțiuni, a solicitat anularea hotărârii din 19 iunie a AGA APM, de aprobat ofertă angajantă de achiziție a operatorului Portului Giurgiulești. Procesul este pe rol, fără un prim termen de judecată stabilit. FP a cerut și suspendarea efectelor hotărârii AGA, dar solicitarea a fost respinsă în primă instanță, tribunalul considerând că reclamanta nu a dovedit urgența printr-o pagubă iminentă și ireparabilă.
Argumentele Fondului Proprietatea
FP a argumentat că prețul de 62 milioane dolari este bazat pe un scenariu optimist livrat de conducerea ICS Danube Logistics, fără ajustări semnificative sau o opinie a consultantului PWC privind fezabilitatea planului de afaceri. De asemenea, FP a menționat că planul de afaceri prezumă o creștere a volumelor procesate de compania țintă cu 80% până în 2030, în condițiile în care porturile dunărene au suferit scăderi importante de volume.
FP a mai susținut că oferta angajantă era bazată pe o marjă EBITDA de peste 60%, care nu reflectă realitatea actuală. FP a contestat și legalitatea finanțării achiziției printr-o majorare de capital social, considerând-o un ajutor de stat ilegal.
Poziția APM
APM a răspuns că oferta angajantă a fost înaintată după negocieri intense și că achiziția Portului Giurgiulești va aduce beneficii semnificative APM și statului român. APM a subliniat că fondurile pentru achiziție vor proveni din fonduri proprii și că Guvernul României va capitaliza compania pentru acest proiect.
APM a menționat că riscurile identificate de FP au fost luate în calcul la elaborarea ofertei și că unele riscuri vor afecta prețul convenit. De asemenea, APM a specificat că legea moldoveană prevede un regim de zonă liberă până în 2030, dar că după aceea ar putea apărea probleme legate de legislația națională.
Concluzie
Controversa în jurul achiziției Portului Giurgiulești de către APM continuă, cu Fondul Proprietatea contestând legalitatea și fezabilitatea ofertei, în timp ce APM susține că tranzacția va aduce beneficii semnificative pe termen lung.