România acuză Damen de fraudă: 55 de milioane de euro și datoriile misteriose ale Șantierului Naval Mangalia
Statul român acuză constructorul naval Damen că a falimentat un șantier naval prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Mii de muncitori sunt la mila conflictului și sunt șomeri, chiar dacă Damen a primit recent 270 de milioane de euro sub formă de ajutor de stat din partea Olandei, conform unei investigații publicate pe platforma Follow The Money.
Damen Shipyards, constructorul naval olandez, este acuzat de statul român că a deturnat milioane de euro dintr-un șantier naval de la Marea Neagră. Se suspectează că este vorba de 55 de milioane de euro în „tranzacții ilegale” care au condus la falimentul șantierului naval din Mangalia, la care Damen și statul român sunt acționari. Aceste acuzații sunt susținute de documente din procedura de faliment obținute de Follow the Money. În mai 2024, Damen a declarat șantierul naval falimentar.
Potrivit autorităților române, Damen a umflat artificial datoria șantierului naval între 2021 și 2024 prin angajarea propriilor filiale. De exemplu, Damen a angajat filiala sa poloneză pentru „gestionarea documentelor” și sucursala sa olandeză pentru „servicii IT și HR”. În această perioadă, lucrările la șantierul naval au fost aproape inexistente, comparativ cu anii anteriori. Guvernul român susține că Damen nu poate oferi explicații adecvate pentru sumele facturate, iar autoritățile fiscale afirmă că compania a acționat ilegal.
Damen, cel mai mare constructor olandez de nave pentru industria offshore, pescuit și marină, a devenit proprietar de 49% al șantierului naval în 2017, cu statul român deținând 51%. Cele două părți au convenit ca Damen să preia conducerea zilnică, permițând companiei să cheltuie bani fără aprobarea guvernului, inclusiv pentru propriile filiale. Damen a declarat că nu a încălcat niciodată regulile și că conturile șantierului naval au fost auditate anual.
Din cauza datoriilor „fictive” pe care Damen le-a creat, constructorul naval a devenit cel mai mare creditor al propriului șantier naval, permițându-i să manipuleze acordul falimentului. Damen nu a instruit administratorul judiciar să investigheze „tranzacțiile ilegale” și a blocat înființarea unei comisii independente pentru a supraveghea procedurile de faliment, încălcând astfel legea română care prevede o astfel de comisie în cazul în care există mulți creditori.
Damen a dat în judecată guvernul român în aprilie 2024 pentru încălcarea contractului, solicitând rambursări de împrumuturi în valoare de 470 de milioane de euro și despăgubiri. Cazul are loc într-un context problematic pentru Damen, care se confruntă cu o investigație penală în Olanda pentru corupție, spălare de bani și alte infracțiuni. Compania a primit recent un ajutor de stat de 270 de milioane de euro pentru a face față dificultăților financiare.
Aproximativ o mie de angajați din Mangalia sunt în „șomaj tehnic” de peste un an, fără a fi concediați, deoarece procesul este în curs de desfășurare. În timp ce apar lucrări ocazionale, aceștia primesc doar 30% din salariu. Sindicatul muncitorilor a solicitat Ambasadei Țărilor de Jos să intervină, însă ambasadorul a declarat că Olanda nu este parte în dispută.
Damen a exprimat regretul pentru evoluția situației și afirmă că a respectat toate legile și reglementările naționale și internaționale, susținând că nu au existat critici cu privire la modul în care au fost gestionate lucrurile. Compania a precizat că contabilul său a aprobat anual registrele șantierului naval.