10 ani de la tragedia care a marcat Formula 1: Impactul lui Jules Bianchi și lecțiile salvatoare ale moștenirii sale
Jules Bianchi, unul dintre cele mai promițătoare talente ale generației sale, s-a stins din viață la un spital din Nisa, la doar 25 de ani. Au trecut zece ani de la acea zi neagră, care a marcat finalul unei lupte de 285 de zile pentru supraviețuire, după un accident teribil în Marele Premiu al Japoniei din 2014. Moartea sa a lăsat o urmă adâncă, dar a forțat Formula 1 să devină un sport mai sigur.
Bianchi, pilot al academiei Ferrari, era văzut ca o viitoare stea a „căluțului cabrat”. Chiar și la o echipă de pluton precum Marussia, francezul a reușit să impresioneze. Performanța sa de referință a venit în 2014, la Monaco, când a terminat pe locul 9 și a adus singurele puncte din istoria de patru ani a echipei în Formula 1. Era clar pentru toată lumea că pasul către Ferrari era doar o chestiune de timp.
Visul său a fost spulberat însă în octombrie 2014, pe circuitul de la Suzuka. Într-o cursă desfășurată pe o ploaie torențială, Bianchi a pierdut controlul monopostului și a intrat în plin într-o macara care intervenea pentru a evacua mașina lui Adrian Sutil, accidentată în același viraj cu un tur înainte. Francezul a suferit leziuni grave la cap și a fost plasat în comă artificială, din care nu s-a mai trezit.
Halo, moștenirea lăsată de Bianchi
Jules Bianchi a fost primul pilot care a murit în urma unui accident petrecut într-un weekend de Mare Premiu de la tragicul eveniment al lui Ayrton Senna, din 1994. Asemenea dramei brazilianului, moartea lui Bianchi a declanșat o revoluție în materie de siguranță. Cea mai importantă măsură a fost introducerea, din 2018, a sistemului de protecție „halo”.
Considerat de mulți inestetic la început, dispozitivul și-a dovedit eficiența în nenumărate rânduri, salvând piloți de la accidentări grave sau chiar de la moarte. Cel mai elocvent exemplu este cel al lui Romain Grosjean, care în 2020, în Bahrain, a scăpat miraculos dintr-un accident înfiorător. „Fără halo, nu aș mai fi fost aici să vorbesc”, a recunoscut chiar el.
Moștenirea lui Bianchi trăiește și prin Charles Leclerc. Pilotul de la Ferrari, care i-a fost un prieten extrem de apropiat lui Jules și îl considera un model, a continuat visul pe care l-au împărtășit. „Din păcate, nu am apucat niciodată să concurăm împreună în Formula 1. Dar amândoi ne-am îndeplinit visul de a ajunge în acest campionat. Sunt sigur că este mândru de mine”, a spus Leclerc.