Controverse pe Via Transilvanica: Asfaltarea a demarat, iar un simbol național se află în pericol!
Un brand de țară al României, Via Transilvanica, construit din fonduri private, riscă să fie compromis. Autoritățile locale și Guvernul au aprobat un proiect de construire a pistelor de biciclete care se suprapune parțial pe traseul Via Transilvanica.
Mesajul a fost transmis de Alin Ușeriu, președintele organizației nonprofit Tășuleasa Social, care a dezvoltat proiectul Via Transilvanica. Ușeriu a declarat că județul Mureș a aprobat construirea unei piste de biciclete de 94,4 km, care va urma traseul Via Transilvanica. Aceasta va avea o lățime de 2–3 metri și va include scări, rampe, marcaje rutiere, șanțuri de drenaj, poduri, zone de odihnă și echipamente pentru siguranța circulației. Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), având o valoare totală de 70,55 milioane lei și o durată de implementare de 6 luni.
Conform lui Gheorghe Șoldan, președintele Consiliului Județean Suceava, pe teritoriul județului Suceava, pista de biciclete asfaltată care se suprapune cu Via Transilvanica măsoară doar 953 de metri. ”E vorba despre crearea unor piste de biciclete în paralel cu drumul care e deja asfaltat, lângă două localități – 283 metri la Vicovu de Sus și 670 metri la Câmpulung Moldovenesc. Asfaltarea e interzisă pe restul traseului Via Transilvanica din județ, de circa 194 km, pentru că în mare parte e vorba de drumuri forestiere sau în apropierea pădurilor”, a precizat Șoldan.
Consiliul Județean Bistrița a anunțat că investiția pentru amenajarea a 494 km de trasee cicloturistice, predominant suprapuse cu traseul Via Transilvanica, pe teritoriul a trei județe: Suceava, Bistrița-Năsăud și Mureș, are o valoare eligibilă de 201.659.815,50 lei, la care se adaugă TVA.
Consiliul Județean Mureș a aprobat o hotărâre prin care a validat finanțarea și proiectul tehnic pentru construirea pistei de biciclete pe Via Transilvanica, care va costa 70 de milioane de lei. Indicatorii tehnic-economici arată că pista va avea o lungime totală de 94,4 km, cu o lățime variind între 2 și 3 metri. Proiectul include montarea de borduri mari și mici, precum și indicatoare rutiere.
După inaugurarea în 2022 a primilor 1.400 de kilometri, Via Transilvanica se va extinde cu un nou tronson intitulat Terra Borza Teutonica, anunțat pentru 5 iunie 2025, în locația numită ”Inima Reginei Maria”, vizavi de Castelul Bran. Planul organizației Tășuleasa Social pentru următorii 20 de ani este de a dezvolta traseul în toate regiunile istorice ale României, având ca obiectiv revitalizarea comunităților la nivel național.
Alin Ușeriu a subliniat importanța acestui proiect și strategia de dezvoltare pe termen lung, invitând persoanele fizice și companiile să contribuie la realizarea sa prin donații, sponsorizări sau voluntariat.