Prim-ministrul Chinei solicită o monitorizare intensificată a tarifelor în industria auto
Premierul chinez Li Qiang a cerut o reglementare mai strictă a prețurilor în sectorul vehiculelor electrice (EV) ca parte a eforturilor autorităților din Beijing de a tempera războaiele dure ale prețurilor, care contribuie la presiuni deflaționiste tot mai accentuate asupra economiei. Li a solicitat o monitorizare atentă a costurilor și a plăților la timp către furnizori, precum și o disciplină mai mare în stabilirea prețurilor de către marii producători auto. El a subliniat că aceștia ar trebui să își crească competitivitatea prin inovație tehnologică și îmbunătățirea calității.
Declarațiile premierului vin într-un context în care autoritățile chineze devin din ce în ce mai îngrijorate de fenomenul denumit „involuție”, caracterizat prin competiția extremă, dar distructivă, care afectează sever sectoarele cu supracapacitate, inclusiv vehiculele electrice, panourile solare și produsele din oțel.
Pierderile din industrie sunt semnificative, cu profiturile industriale din China scăzând cu 9,1% în luna mai, iar prețurile de producător (PPI) coborând cu 2,8% în prima jumătate a anului. În sectorul auto, profiturile producătorilor chinezi au scăzut cu 11,9% în mai, în ciuda unei creșteri de 11,7% a volumului de vânzări. Peste jumătate dintre autoturismele vândute în această perioadă au fost vehicule cu energie nouă (NEV).
Asociația Producătorilor Auto din China a cerut în mai oprirea „competiției distructive”, care subminează profitabilitatea companiilor și pune în pericol lanțurile de aprovizionare.
Premierul Li Qiang a subliniat, de asemenea, necesitatea unor măsuri pentru stimularea consumului intern, propunând eliminarea restricțiilor care descurajează cheltuielile populației și îmbunătățirea programelor de tip „rabla pentru electrocasnice” și bunuri de consum. Sheng Laiyun, adjunctul Biroului Național de Statistică, a menționat că au fost înregistrate progrese în reducerea scăderilor de prețuri din industriile de panouri solare, ciment și automobile, chiar și fără intervenții directe din partea statului.
Economiștii avertizează că măsurile de combatere a supracapacității vor necesita, inevitabil, tăieri de producție, ceea ce ar aduce un cost economic semnificativ. Potrivit lui Neo Wang de la Evercore ISI, „protejarea creșterii și salvarea locurilor de muncă au prioritate în fața corectării deflației”.
Deși economia Chinei a crescut cu 5,2% în T2, depășind așteptările și menținând traiectoria oficială de creștere pe întregul an, analiștii avertizează că războiul prețurilor persistă. Tianchen Xu, economist la Economist Intelligence Unit, afirmă că „alianțele de preț sunt instabile, deoarece întotdeauna vor exista companii care vor alege să submineze acordurile pentru a-și crește cota de piață”.