Provocările proiectului de pe țărm: Faleza instabilă oprește progresul?
Municipalitatea Constanța nu abandonă proiectul „Riviera Tomis“ (Șoseaua de coastă), deși nu a avansat cu demersurile necesare. Proiectul a fost inițiat în mandatul fostului primar Radu Mazăre și face parte din viziunea de dezvoltare a Zonei Metropolitane Constanța, inclus în portofoliul de proiecte al Municipiului, conform Strategiei integrate de dezvoltare urbană.
Anul trecut, nu s-au efectuat demersuri pentru acest proiect, însă în bugetul actual Primăria Constanța a alocat fonduri pentru actualizarea documentației tehnico-economice. Cu toate acestea, până la jumătatea anului, reprezentanții Municipalității au confirmat că nu au fost elaborate documentațiile necesare.
Proiectul preconizează intervenții ample, inclusiv amenajarea unui drum de legătură între Portul Tomis și stațiunea Mamaia, care va include parte carosabilă, pistă pentru biciclete, trotuare, zone de oprire și staționare a autovehiculelor, spații verzi, iluminat public și mobilier urban divers. De asemenea, se planifică amenajarea unor căi de acces între partea superioară a falezei și plajă, consolidarea versantului falezei și creșterea atractivității economice și turistice a zonei.
Proiectul vizează, de asemenea, îmbunătățirea infrastructurii publice și a mobilității urbane, precum și accesibilizarea zonei de plajă, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă. Se dorește implementarea unei noi perspective urbanistice, având în vedere conceptul de „întoarcere a orașului cu fața spre mare“.
Primarul Vergil Chițac a declarat că proiectul este costisitor, dar necesar. Cu toate acestea, el a subliniat o problemă majoră legată de stabilitatea taluzului. Potrivit acestuia, în comparație cu acum 20 de ani, taluzul a pierdut stabilitatea din cauza pierderilor de apă din conductele subterane. Chițac a menționat că, înainte de a începe lucrările, se pierdeau mii de tone de apă pe oră, ceea ce a provocat mișcări subterane în Constanța. El a subliniat că stabilitatea taluzului trebuie consolidată înainte de a putea construi Șoseaua de coastă, ceea ce implică realizarea a două proiecte: consolidarea taluzului și, ulterior, construcția șoselei.