Accidentul Jeju Air: Piloții au oprit motorul greșit înainte de coliziunea cu zidul pistei
Accidentul de avion din 29 decembrie 2024, în care un avion al Jeju Air s-a lovit de un zid de beton aflat la capătul pistei aeroportului din Muan, a dus la moartea a 179 din cei 181 de oameni de la bord. Conform raportului autorităților sud-coreene, incidentul a fost precedat de erori comise de piloți, după ce motoarele aeronavei Boeing 737 au aspirat mai multe păsări aflate în calea acestuia.
În timpul apropierii de aterizare pe aeroportul de coastă Muan, într-un zbor din Bangkok, piloții au oprit motorul greșit în urma coliziunii cu păsările. Autoritățile au retras copiile concluziilor provizorii de la jurnaliștii prezenți la conferința de presă, după ce rudele victimelor au acuzat că se încearcă să se dea vina prematur pe piloți pentru cel mai grav accident aviatic din Coreea de Sud.
Anchetatorii au informat rudele și avocații acestora că nu a existat nicio defecțiune la motorul Boeingului și că o serie de erori comise de piloți au dus la aterizarea prea rapidă și fără trenul de aterizare coborât. Avionul a explodat în urma impactului cu un terasament de pământ și beton la capătul pistei, iar doi membri ai echipajului de cabină, aflați în partea din spate, au supraviețuit.
Concluziile preliminare au confirmat evaluările experților în aviație bazate pe traiectoria finală a zborului și pe înregistrările video ale accidentului. Alimentarea cu energie electrică a înregistratoarelor de zbor ale aeronavei a fost întreruptă în ultimele patru minute ale zborului, complicând ancheta. După coliziunea cu stolul de păsări, despre care se crede că erau rațe din specia Anas apollinaria, unul dintre cele două motoare Boeing s-a defectat, în timp ce celălalt a continuat să producă energie.
„Este posibil ca un pilot să fi oprit din greșeală motorul”, au declarat anchetatorii. Aceștia au subliniat că pilotul ar fi trebuit să oprească motorul drept, avariat grav de impactul cu păsările, dar a oprit motorul stâng, care funcționa în continuare. Piloții au ignorat, de asemenea, procedura standard de aterizare după o coliziune cu păsări, având o urcare neașteptată și efectuând manevre neortodoxe pentru a ateriza în grabă în direcția opusă.
După ce familiile victimelor au intrat în sala de conferințe, oficialii au luat copiile raportului de la reporteri, menționând că acesta nu a fost emis oficial. Kim Yu-jin, lidera grupului de rude ale victimelor, a declarat că raportul este nesatisfăcător. „Când anchetatorii iau o poziție, aceasta ar trebui să fie însoțită de documente care să susțină poziția lor și să convingă familiile îndoliate că concluziile lor sunt inevitabile”, a spus ea. „Ni s-au prezentat doar concluziile lor.”
Kim a adăugat: „Le-am cerut în repetate rânduri să fie atenți cu aceste dezvăluiri, deoarece modul în care sunt comunicate rezultatele anchetei poate avea un impact asupra despăgubirilor pe care le vor primi familiile.”