BYD, pe cale de a pierde obiectivele de vânzări pentru 2025 și posibil să încheie anul pe o notă negativă
Constructorul chinez de automobile BYD și-a stabilit o țintă ambițioasă pentru acest an, dar schimbările semnificative din piața chineză, unde s-au descoperit nereguli în raportarea vânzărilor, au condus la prognoze mai pesimiste pentru finalul de an. BYD trebuie să vândă 5,5 milioane de vehicule în 2023 pentru a-și atinge obiectivele stabilite la începutul anului, ceea ce reprezintă o creștere de 29%. Aceasta este o provocare evenimentuală, chiar și pentru o companie cu aproape un milion de angajați.
În prezent, vânzările BYD pe toate piețele arată că ținta stabilită devine tot mai greu de atins, iar o scădere față de nivelul din 2024, când compania a vândut 4,27 milioane de vehicule, devine din ce în ce mai posibilă. Prima jumătate a anului 2023 a adus BYD un volum de 2,11 milioane de vehicule vândute, inclusiv electrice și PHEV. În luna iunie, volumul raportat a fost de 377.628 de autovehicule, mult sub recordul de 514.809 vehicule vândute în decembrie 2024.
Vânzările BYD în primele luni ale anului au fost: ianuarie – 300.538 vehicule, februarie – 322.846, martie – 377.420, aprilie – 380.089 și mai – 382.476. Compania nu a depășit niciodată 400.000 de vehicule lunar, iar menținerea unui rezultat peste 30% față de anul precedent ar conduce la un total de 4,22 milioane de vehicule vândute, sub nivelul din 2024.
Pentru a atinge ținta de 5,5 milioane de vehicule, BYD ar trebui să livreze o medie de 565.000 de autovehicule în fiecare dintre cele șase luni rămase din an, ceea ce pare din ce în ce mai greu de realizat. Un alt factor care ridică semne de întrebare asupra capacității BYD de a-și susține ritmul de creștere este contextul comercial din China, unde autoritățile au descoperit nereguli în raportarea vânzărilor, cu vehicule înmatriculate dar ne-vândute, care ulterior sunt comercializate ca mașini second-hand.
Presiunea exercitată asupra dealerilor pentru a crește vânzările a condus, de asemenea, la falimente, inclusiv în cazul unei mari rețele de dealeri BYD din China, care a închis afacerea, lăsând clienți fără servicii de întreținere. Dacă rezultatul BYD va fi sub ținta anuală stabilită și sub nivelul din 2024, acest lucru va marca sfârșitul unei perioade lungi de creștere anuală, începută acum peste 20 de ani.
Analiștii din industria auto sugerează că avansul rapid al BYD a fost nesustenabil, bazându-se în principal pe o creștere forțată în China, în detrimentul piețelor internaționale, unde intrarea și dezvoltarea se dovedesc a fi mult mai dificile. În Europa, de exemplu, rezultatele nu sunt satisfăcătoare, iar compania a preluat distribuția vehiculelor în Germania și Suedia, în timp ce în alte piețe mari, precum Franța sau Spania, cifrele nu sunt impresionante, deși există o creștere față de anul anterior.