Provocări majore pe drumul de-a lungul mării
Implementarea proiectului „Riviera Tomis”, cunoscut și sub denumirea de Șoseaua de coastă, a fost discutată încă din mandatul fostului primar al municipiului Constanța, Radu Mazăre. Actuala administrație a preluat ideea și desfășoară demersurile necesare pentru realizarea acesteia. Proiectul se încadrează în viziunea de dezvoltare a polului național de creștere Zona Metropolitană Constanța și face parte din portofoliul de proiecte al Municipiului Constanța, în cadrul strategiei integrate de dezvoltare urbană.
Primăria Constanța a alocat în buget suma necesară pentru actualizarea documentației tehnico-economice a proiectului de investiții. Totuși, primarul Vergil Chițac a declarat că implementarea acestui proiect se confruntă cu dificultăți, în special din cauza situației taluzului. „Este costisitor, dar aceasta este o constantă. Trebuie, într-un timp relativ scurt, să se realizeze acest lucru. Totuși, există o mare problemă. Problema pe care o văd eu, ca inginer, este legată de consolidarea necesară a taluzului. Față de acum 20 de ani, când a fost gândit pentru prima dată acest proiect, se pare că taluzul nu mai are stabilitatea necesară din cauza pierderilor de apă din conductele subterane”, a menționat Chițac.
Primarul a subliniat că, înainte de începerea lucrărilor, se pierdeau mii de tone de apă pe oră din sistemele de apă, canalizare și termie, ceea ce a dus la mișcări subterane și a compromis stabilitatea taluzului. „Nu poți construi Șoseaua de coastă decât pe un taluz foarte bine consolidat. Aici trebuie realizate două proiecte: consolidarea taluzului, prima dată, și abia apoi Șoseaua de coastă”, a adăugat el.
O altă problemă întâmpinată de administrația locală este legată de proprietățile private pe care trece Șoseaua de coastă. Taluzul este împărțit între Primărie și Apele Române, iar în cazul în care trece pe o zonă privată, se impune exproprierea. Ministerul Mediului a dat ordine, iar de aproximativ doi ani, Apele Române se judecă în instanță cu proprietarii privați pentru a stabili dreptul de proprietate. „Până nu se termină procesul, Primăria nu are cu cine să colaboreze. Dacă e al Statului Român, atunci consolidarea taluzului trebuie să fie tot în sarcina Statului, nu a Primăriei”, a concluzionat Chițac.
Proiectul „Riviera Tomis” prevede o serie de intervenții, inclusiv amenajarea unui drum de legătură între Portul Tomis și stațiunea Mamaia, compus din parte carosabilă, pistă pentru biciclete, trotuar, zone de oprire pentru autovehicule, spațiu verde, iluminat public și mobilier urban. De asemenea, se urmărește amenajarea unor căi de acces între partea superioară a falezei și plajă, consolidarea versantului falezei și creșterea atractivității economice și turistice a zonei. Proiectul va îmbunătăți infrastructura publică edilitară a municipiului și mobilitatea urbană, facilitând accesul și utilizarea zonei de plajă, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă, și va oferi noi perspective urbanistice asupra zonei, bazându-se pe conceptul de „întoarcere a orașului cu fața spre mare”.