Avtovaz planifică o săptămână de muncă redusă din cauza vânzărilor în scădere
Producătorul auto rus Avtovaz, cunoscut pentru marca Lada și deținut de stat, a anunțat marți că intenționează să reducă săptămâna de lucru la patru zile, începând din septembrie. Această decizie vine pe fondul unei scăderi accentuate a vânzărilor, a dobânzilor ridicate și a competiției crescute din partea constructorilor auto chinezi.
Măsura reflectă tensiunile economice din Rusia, unde creșterea economică este în stagnare după doi ani de expansiune, alimentată de cheltuieli masive pentru războiul din Ucraina. Ministrul Economiei, Maxim Reșetnikov, a avertizat luna trecută că economia rusă se află „la limita recesiunii”. Avtovaz estimează că vânzările de autoturisme în Rusia vor scădea cu 25% în 2025, același procentaj cu care au scăzut livrările proprii în primele șase luni ale anului, ajungând la 155.481 de unități, conform datelor Autostat.
Compania a atribuit scăderea vânzărilor dobânzii de politică monetară ridicate a băncii centrale, care descurajează creditarea auto și crește costurile de producție. Volumele de credite auto au scăzut cu 46% în prima jumătate a anului, conform băncii VTB. Producători din alte sectoare, inclusiv Severstal (oțel), au criticat, de asemenea, dobânzile ridicate ca fiind paralizante pentru industrie.
Se preconizează că Banca Centrală a Rusiei va reduce dobânda de referință cu 200 de puncte de bază, până la 18%, după ce a menținut-o la cel mai ridicat nivel din ultimii 20 de ani. Avtovaz a subliniat, de asemenea, o creștere semnificativă a importurilor de autoturisme din China, unde producătorii practică politici de dumping. În prezent, peste 50% din mașinile vândute în Rusia provin din China, comparativ cu mai puțin de 10% înainte de război.
Compania estimează că pe piață există aproximativ 400.000 de vehicule importate care nu au fost încă vândute. Avtovaz are peste 30.000 de angajați, majoritatea în orașul Togliatti, unde compania reprezintă un pilon al economiei locale, având un impact semnificativ asupra comunității. În trecut, guvernul rus a intervenit pentru a salva compania, oferind un ajutor de 75 de miliarde de ruble în 2009 pentru a preveni concedierile masive.
Avtovaz a implementat o săptămână de lucru redusă și în 2022, pentru trei luni, imediat după impunerea sancțiunilor occidentale și retragerea producătorilor auto străini, moment în care vânzările de Lada au scăzut cu peste 48%. Compania a declarat că decizia finală referitoare la regimul de lucru cu patru zile va fi luată după o analiză detaliată a tendințelor pieței și a factorilor economici, inclusiv nivelul dobânzii de referință și disponibilitatea creditelor. Dacă va fi adoptată, măsura va intra în vigoare la sfârșitul lunii septembrie.