Autostrada Transilvania își extinde orizonturile: A început construcția unui nou segment!
Compania Națională de Investiții Rutiere a emis Ordinul pentru începerea lucrărilor pe lotul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania, stabilind data de începere pentru mâine. Durata de execuție va fi calculată de la această dată.
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a declarat: „Am avizat în Consiliul Tehnico-Economic al CNIR documentația pentru un tronson cu o lungime de 8,5 kilometri, accelerând, astfel, acest proiect atât de important pentru infrastructura națională și demonstrând că, atunci când și beneficiarul înțelege să facă eforturi alături de constructor, se poate deschide șantierul cu aproape o jumătate de an mai devreme față de termenul contractual.”
Recent, Construcții Erbașu a mobilizat 521 de muncitori și 280 de utilaje, începând și asfaltarea pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș (km 4+200 – km 30+550). Lucrările pe acest tronson au început în data de 20 ianuarie 2025 și au ajuns la un progres fizic de 12,75%. Contractul, finanțat prin Programul Transport 2021-2027, are o valoare de 884,12 milioane lei (fără TVA), iar antreprenorul are la dispoziție 18 luni pentru finalizarea lucrărilor.
Lucrările includ: armarea, cofrarea și betonarea grinzilor de rigidizare și a piloților, executarea lucrărilor la măștile drenante, excavații, taluzări și nivelări în zonele de debleu, decopertări ale stratului vegetal, săpături pentru umplutură, precum și așternerea, nivelarea și compactarea umpluturilor din pământ stabilizat și balast pentru stratul de formă și fundație.
Pe lângă aceste lucrări, se desfășoară activități intense la structuri de artă, inclusiv lucrări de infrastructură și suprastructură, montaj de elemente prefabricate, curățare armături și pregătiri pentru etapele următoare de betonare. De asemenea, sunt în desfășurare lucrări de restabilire a drumurilor de acces și amenajare platforme pentru depozite de materiale.
Contractul pentru cei 26,35 kilometri dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș a fost semnat pe 24 noiembrie 2023 cu Erbașu, al patrulea constructor de pe acest tronson, și prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție. Proiectul tehnic a fost aprobat pe 19 decembrie 2024, iar ordinul de începere pentru lucrări a fost emis pe 20 ianuarie 2025, cu termenul de finalizare actualizat la iulie 2026.
Se estimează că lucrările vor continua să progreseze, având în vedere mobilizarea echipelor și utilajelor. Acest tronson, care a fost abandonat de compania americană Bechtel, este considerat esențial pentru completarea Autostrăzii Transilvania și pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere din România.