Avertismentul sindicaliștilor CFR: Haos în transportul feroviar românesc
Sindicaliștii de la calea ferată au avertizat că Guvernul actual riscă să transforme transportul pe calea ferată din România într-un haos de nedescris. Aceștia au declarat că niciun decident politic nu a fost tras la răspundere pentru deteriorarea industriei feroviare în ultimii ani.
Conform sindicaliștilor, lipsa de investiții a condus la o viteză medie de circulație a trenurilor de călători de doar 44 km/h, în timp ce trenurile de marfă nu depășesc 17 km/h. Ei subliniază că nu au fost niciodată bani suficienți pentru refacerea infrastructurii feroviare sau pentru achiziția de material rulant, cum ar fi locomotive și vagoane.
Compensații insuficiente pentru calea ferată
În România, compensația plătită de stat pentru calea ferată este printre cele mai mici din Europa, de doar 42 euro/km, comparativ cu 239 euro/km în Germania, 98 euro/km în Spania, 131 euro/km în Italia, 298 euro/km în Franța, 58 euro/km în Ungaria și 202 euro/km în Austria. Aceasta situație plasează România la coada clasamentului european, ceea ce afectează negativ dorința românilor de a călători cu trenul.
Perspective sumbre pentru viitorul transportului feroviar
Sindicaliștii avertizează că actuala administrație guvernamentală nu înțelege importanța investițiilor în acest sector, iar lipsa unor modele de bune practici din industria feroviară europeană este evidentă. Aceștia consideră că se apropie un dezastru final pentru transportul feroviar din România.
De asemenea, au subliniat că CFR Călători, operatorul de stat, nu beneficiază de protecția Guvernului în raport cu operatorii privați, care primesc adesea compensații mai mari, de până la 108% din cifra de afaceri.
Pierderile companiilor publice
Vicepremierul Dragoș Anastasiu a anunțat recent că 266 de companii publice generează pierderi de 2,5 miliarde de lei, dintre care șapte companii, inclusiv CFR SA și CFR Marfă, contribuie semnificativ la aceste pierderi, în ciuda subvențiilor primite de la bugetul de stat.