Statistici recente: Vânzările de mașini în Europa au încetinit, dar modelele electrice și hibride își accelerează avansul. România iese din tipar, înregistrând o scădere semnificativă la electrice.
În prima jumătate a anului, vânzările de autoturisme în Europa au înregistrat o scădere de aproape 2 procente, conform Asociației Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA). O lună iunie slabă, cu o scădere de -7,3%, a contribuit la rezultatul negativ al înmatriculărilor, în contextul unui mediu economic global dificil pentru producătorii auto.
Pe de altă parte, modelele electrice au avut o evoluție pozitivă, atingând o cotă de piață de 15,6%, cu o creștere de 2,1 puncte procentuale față de anul anterior. Vehiculele hibride au înregistrat, de asemenea, un avans semnificativ, având acum o pondere de 34,8% din piața auto europeană, aproape de cotele motorizărilor pe benzină și motorină, care cumulează 37,8% și au pierdut peste 10 puncte procentuale în ultimul an.
România, cea mai mare scădere la electrice
În România, hibridizarea pieței auto este evidentă, modelele hibride reprezentând aproape 50% din vânzări, chiar și fără un Program Rabla. În contrast, vânzările de autoturisme electrice au scăzut semnificativ, ocupând acum aproape 5% din piață, în scădere cu două puncte procentuale față de anul trecut. Această scădere a fost determinată în mare parte de amânarea sau anularea programului Rabla, România având cea mai mare scădere pe segmentul electric din Europa, cu -44,3% comparativ cu anul anterior, care era deja în declin. Volumul vândut în România a fost de numai 3.201 vehicule electrice, cu 2.500 de unități mai puține decât în 2024.
În total, în Europa, înmatriculările de automobile electrice au ajuns la 869.271 în intervalul ianuarie – iunie, cu o contribuție semnificativă din partea piețelor mari, precum Germania, Belgia și Olanda, care au înregistrat creșteri de două cifre. Germania a avut o creștere de +35,1%, iar Belgia de +19,5%. Creșterea la nivelul Uniunii Europene pentru vehiculele electrice a fost de 22%, un ritm mai lent decât în trecut, dar totuși important în contextul declinului general al pieței.
Hibridul cu încărcare (PHEV) a avut cea mai mare creștere, cu un avans de +41,6% în iunie și de 19,5% pe întreg semestrul, atingând un volum de 469.410 vehicule înmatriculate. Creșteri semnificative au fost observate în Germania (+55%), Spania (+82,5%) și Italia (+56,3%). În ceea ce privește vehiculele hibride, volumul a fost aproape de 2 milioane de unități, cu creșteri notabile în Franța (+34,1%) și Spania (+32,8%).
Vânzările mărcilor – scăderi mari în iunie
În luna iunie, companiile mari din domeniul auto, precum Volkswagen și Stellantis, au raportat scăderi semnificative, cu -7,8% pentru Volkswagen și -16,1% pentru Stellantis. Toyota a înregistrat o scădere de -11%, în timp ce grupul Renault a reușit să-și crească cota de piață, în ciuda unei scăderi marginale de -0,5% la Dacia.
Printre puținele mărci care au avut creșteri în iunie se numără Skoda, Porsche, Alfa Romeo, Renault, BMW, Mini, Mercedes și Honda. În contrast, Tesla a raportat un declin de -39,5%, iar alte mărci precum Mazda și Nissan au avut, de asemenea, scăderi semnificative. Pe parcursul primelor șase luni ale anului, Tesla a înregistrat o scădere de -43,7% comparativ cu anul anterior, vânzările scăzând de la 125.606 unități la 70.655.