Zborul fatal: Amintiri din 1976 și imagini de la locul accidentului din estul extrem al Rusiei
Un avion de pasageri rus Antonov An-24, care transporta 48 de persoane, s-a prăbușit joi în extremul est al Rusiei, în timp ce se pregătea să aterizeze, provocând moartea tuturor celor aflați la bord, conform declarațiilor guvernatorului regional și anchetatorilor. Fuzelajul în flăcări al avionului, fabricat în era sovietică și având aproape 50 de ani, a fost observat la sol de un elicopter, transmite Reuters.
Anchetatorii au inițiat o anchetă penală pentru încălcarea regulilor de trafic aerian și transport aerian, care a condus la moartea a mai mult de două persoane din neglijență. Imaginile filmate din elicopter arată că avionul s-a prăbușit într-o zonă dens împădurită, iar de la locul accidentului se ridica fum. Deoarece nu există drumuri către locul accidentului, o echipă de salvare formată din peste 100 de persoane a fost nevoită să utilizeze utilaje grele pentru a deschide o cale de acces.
Vasili Orlov, guvernatorul regional, a transmis condoleanțe familiilor celor decedați și a declarat trei zile de doliu. „Regret să vă informez că, potrivit datelor preliminare, nu există supraviețuitori ai accidentului aviatic al avionului An-24 din districtul Tînda. Echipele de salvare au ajuns la locul accidentului”, a declarat el într-un comunicat.
Aeronava opera cu o companie aeriană regională privată, Angara, cu sediul în Siberia. Numărul de coadă al aeronavei indică faptul că aceasta fusese construită în 1976 și a fost operată anterior de compania aeriană sovietică Aeroflot înainte de prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991. Avionul se afla în zbor de la orașul Blagoveșcensk către Tînda, un oraș izolat și important nod feroviar din regiunea Amur, la granița cu China, și a dispărut de pe ecranele radarelor în timp ce se pregătea să aterizeze.
Resturile avionului au fost găsite pe un deal la aproximativ 15 km de Tînda, conform agenției de știri Interfax, care citează oficiali ai serviciilor de urgență. Guvernul federal rus a înființat o comisie pentru a se ocupa de consecințele accidentului, iar autoritățile au anunțat o anchetă pentru a stabili cauza accidentului. Kremlinul a confirmat că președintele Vladimir Putin a fost informat despre accident. Cel puțin un cetățean chinez se afla la bordul avionului, iar președintele chinez Xi Jinping i-a transmis condoleanțe lui Putin pentru accident.
Compania aeriană Angara, cu sediul în orașul siberian Irkuțk, deservește aeroporturi din Siberia și din extremul est al Rusiei. Aceasta operează 10 aeronave An-24 construite între 1972 și 1976. Angara este una dintre cele două companii aeriene siberiene care au solicitat anul trecut guvernului rus prelungirea duratei de viață a aeronavelor Antonov, în contextul în care producătorii ruși de avioane se străduiesc să umple golul lăsat de exodul producătorilor străini.
Aviile An-24, supranumite „tractoare zburătoare”, sunt considerate de industria aviatică rusă ca fiind fiabile și potrivite pentru condițiile dure din Siberia, având capacitatea de a opera la temperaturi sub zero grade și fără a necesita o pistă pentru aterizare. Totuși, directorii companiilor aeriene, piloții și experții din industrie au menționat că costurile de întreținere a avioanelor Antonov au crescut din cauza sancțiunilor occidentale impuse Rusiei pentru războiul din Ucraina, afectând investițiile și accesul la piese de schimb. Multe dintre aceste avioane urmau să fie retrase din serviciu în următorii ani, dar producția în serie a noului avion Ladoga, din aceeași clasă cu An-24, nu va începe înainte de 2027.